Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda motljusskydd för EF 35/1,4 L på EF 24-105/4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

maerklund

Aktiv medlem
Hej!
Finns det någon som kan testa och bekräfta att motljusskyddet för EF35/1.4L (EW-78C) passar på en EF24-105/4L ??
Det är samma filterdiameter men det kanske finns något annat som inte stämmer.

Om man som jag använder 24-105 på en crop kamera så vore det en fördel med ett tightare motljusskydd.

mvh

Det borde inte fungera eftersom bildvinkeln är mindre på att 24mm än på 35mm. Vignettering blir troligen resultatet när du använder brännvidd mindre än 35 mm.

Hej!
Finns det någon som kan testa och bekräfta att motljusskyddet för EF35/1.4L (EW-78C) passar på en EF24-105/4L ??
Det är samma filterdiameter men det kanske finns något annat som inte stämmer.

Om man som jag använder 24-105 på en crop kamera så vore det en fördel med ett tightare motljusskydd.

mvh

Det borde inte fungera eftersom bildvinkeln är mindre på att 24mm än på 35mm. Vignettering blir troligen resultatet när du använder brännvidd mindre än 35 mm.

Peter skriver att han använder en cropkamera. Altså motsvarar bildvinkeln vid 24mm den bildvinkel man får med ~38mm på en FF-kamera.

För t.ex. 17-40L rekommenderas motljusskyddet "EW-83D II", som är till för 24-70, om man använder en cropkamera. Det motljusskyddet ger dock kraftig vinjettering på FF, därför använder man det motljusskyddet som är till för 17-40, EW-83E, när man kör en FF-kamera.

Senast ändrad:
Jo rent principiellt funkar det utmärkt. jag har använt skyddet från 24/1.4L "EW-83D II" till min 17-40 tidigare.
mvh

D300 + 50 mm + motljusskydd för uråldrig Nikkor 105 mm fungerar utmärkt. Inga mörka hörn.

/ mvh FiCa1

Sorry, missade att det handlade om en cropkamera. Mitt fel.
Peter skriver att han använder en cropkamera. Altså motsvarar bildvinkeln vid 24mm den bildvinkel man får med ~38mm på en FF-kamera.

För t.ex. 17-40L rekommenderas motljusskyddet "EW-83D II", som är till för 24-70, om man använder en cropkamera. Det motljusskyddet ger dock kraftig vinjettering på FF, därför använder man det motljusskyddet som är till för 17-40, EW-83E, när man kör en FF-kamera.

För att snabbt se om det rent fysiskt passar eller inte kan ses i namnet på motljusskyddet. EW-78C har en diameter på bajonetten på 78 mm, jag har för mig att motljusskyddet till en 24-105 har en större diameter.

Jonas

Storlekarna på filtergängan och motljusskyddsbajonetten följs förstås åt, men inte alltid exakt. Diametern för motljusskydden ingår i typbeteckningen.

EW-78C, som hör till EF 35 mm f/1,4L USM, passar alltså inte till EF 24-105 mm f/4L IS USM, eftersom originalet är ett EW-83H. Själv använder jag EW-83J, som egentligen hör till EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Det är större än originalet, men passar förstås bra till APS-C, eftersom det är gjort för att klara ända ner till 17 mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto