Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användarvänlig spegellös?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellvalley

Medlem
Ute efter en spegellös kamera som går att använa auto men även manuell. Och då så lite som möjligt behöva gå in i några omständiga menyer så ju fler vred och annat ju bättre.

Ska använda kameran dels i min utbildning för dokumentation av praktiskt arbete, reseach, men även tänkt att använda den i fotostudion för produktfotografering men ingen måste. Fritidskamera för det mesta.. Video är inget måste men ibland så är det såklart kul att det går att flma om man vill.

Tittat på

Sony nex 5r 5000kr
+Galet prisvärd, bildkvalite, allround. WIFI
-få vred, stort objektiv

Sony nex 6 8000kr
+ bra sökare, extra vred, litet objektiv, allround, WIFI
- mindre prisvärd, fortfarande för få vred för att undvika menyerna?

Fujifilm X-E1 11000kr med 18-55
+vacker, ännu bättre bildkvalite, bra objektiv, Många och smidiga vred
- dyr, inte allrund, dålig på video, skakig firmware, kommer fler uppdateringar? Sökaren hackar

alt. Canon Eos M, fin touchskärm men inga vred als
Olympus OM-D fin men stora objektiv, dyr, mindre sensor, Fujifilm x100 fast objektiv

Vilka av mina tre favoriter tycker ni och varför?

Canon EOS M tycker jag är intressant för dem som redan har EOS-optik.

Denna spegellösa är mycket intressant. Hög kvalitet ändå inte för dyr:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL5svart14_150

Jo Canon har fina fördelar men tyvärr tror jag inte EOS M är något för mig, men gör dom en professionellare spegellös i framtiden så absolut.

Okej inte hört något om den i några toplistor om spegellösa, får kolla upp den.

Jo Canon har fina fördelar men tyvärr tror jag inte EOS M är något för mig, men gör dom en professionellare spegellös i framtiden så absolut.

Okej inte hört något om den i några toplistor om spegellösa, får kolla upp den.

Läs på om Olympus PEN E-PL5 och E-PM2.
De har samma sensor som OM-D men är i mina ögon ett vettigare köp om man tittar på egenskaper och pris. (Jag funderar på att skaffa någon av dem)
Olympus har stabilisering i husen och fin optik.

(Som Canonägare kan jag även tänka mig EOS-M)

Är inte Panasonics g3/g5 och gh2/gh3 mer användarvänliga spegellösa kameror? Man får ju dessutom inbyggd evf på köpet.

Är inte Panasonics g3/g5 och gh2/gh3 mer användarvänliga spegellösa kameror? Man får ju dessutom inbyggd evf på köpet.

Håller med, i alla fall i jämförelse med OM-D. Jag har både OM-D och GH2. Panasonic GH2 är mycket mer lättanvänd (men OM-D har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset vilket ger den en annan, kanske större fördel).

Jag instämmer. Tycker man om externa reglage är Panasonics GH serie värd en titt. För produktfoto finns ju flera fasta objektiv att tillgå för en vettig peng. Behövs inte makro är Olympus 45/1,8 skarp, nätt och prisvärd. Nu då GH3 kommit börjar kitpriset bli spännande (GH2+14-140 har fallit under 10.000:- och kanske kommer att nå samma botten som GH1+14-140 nådde då GH2 kom -7995:). Det lockande med denna är just reglagen och tillgång till ett stort utbud av i många fall prisvärd optik. Oly OMD är bra men jag ser den (min uppfattning) som lite dyr jf med Panasonic då den har som enda väsentliga övertag mpt Panasonic att den har bildstab i huset men i gengälld saknas automatisk koorigering av kromatisk abberation vilket jag ser som ett större problem - men alla har sina preferenser.

Canon EOS-M förstår jag mig inte på (liksom nypriset på Nikons 1 serie för nya modeller) då autofokusen är långsam och priset högt.

Sony NEX serie bjuder på bra sensorer och litet format på husen. Reglagen är få men i gengäld relativt stora. Nackdelen är utbudet av kompatibel skarp optik till låga priser. Jag kan inte klara mig utan sökare i annat än nödfall varför det för mig skulle bli NEX 6 eller 7 (en 5r plus EVF kostar ju som de dyrare så vitsen faller lite om man ändå skall ha EVF).

Utgående Nikon V1 är prisvärd, men här finns ju en relativ brist på externa reglage och hitintils få objektiv och ännu färre lämpade för produktfotografering.

Det finns ingen digitalkamera som går att använda fullständigt utan att använda menyerna. Formattering tex.

De NEX du nämnde kan man använda utan att gå in i menyerna för normal fotografering.

Det finns ingen digitalkamera som går att använda fullständigt utan att använda menyerna. Formattering tex.

De NEX du nämnde kan man använda utan att gå in i menyerna för normal fotografering.

På min D3 är det ytterst sällan jag behöver ge mig in i menyerna (inte ens för att formattera vilket görs genom att hålla inne två knappar och sedan bekräfta). Min Nex-7 använder jag nästan bara menyerna för just formattering, då jag konfigurerat knappar och sådant så den fungerar som jag vill ha den.

Lika på D300, det är bara Auto-ISO som jag går via menyn, men det går nog att dedikera en knapp för den funktionen.

Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.

Fundera på om sökare är ett viktigt attribut eller inte. En del spegelfria systemkameror har inbyggd sökare, en del kan man montera på en tillbehörssökare, medan andra inte har sökarmöjlighet alls.

Om man tycker att en sökare är viktig så bör man räkna med kostnaden för en tillbehörssökare om inte kameran har en inbyggd.

• Samsung har spegefria kameror med sökare och utan sökare. De senare kan man inte montera tillbehörssökare på.
  • Panasonic har spegelfria kameror med sökare och utan sökare. På en del av de senare kan man montera tillbehörssökare på.
  • Olympus har spegelfria kameror med sökare och utan sökare. På alla utan sökare kan man montera tillbehörssökare.
  • Fuji har spegelfria kameror med sökare.
  • Sony har spegelfria kameror med och utan sökare. Jag tror att man kan montera tillbehörssökare på alla de som inte har inbyggd sökare.
  • Nikon har spegelfria kameror med och utan sökare. Det går inte att montera tillbehörssökare på de senare.
  • Canon har en spegefri systemkamera utan sökare, och det går inte att montera en tillbehörssökare på den.

---
  • Sony har spegelfria kameror med och utan sökare. Jag tror att man kan montera tillbehörssökare på alla de som inte har inbyggd sökare.
---
Detta är korrekt ifall du menar antingen en optisk eller elektronisk sökare.

För elektroniska sökare gäller följande:

NEX-3 har kommit i tre generationer. Ingen har EVF, och ingen av dem kan utrustas med en i efterhand.

NEX-5 har också kommit i tre generationer. Den första har ingen EVF och kan inte heller utrustas med en. Till de båda senare generationerna, NEX-5N och NEX-5R, kan en EVF däremot monteras i efterhand.

NEX-6 har inbyggd EVF.

NEX-7 har inbyggd EVF.
.

ANNONS
Götaplatsens Foto