Annons

Använder ni IS med 300mm f/4 på stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Har gått över till den mörka sidan (stronger... faster...) från Nikon och beställt en Canon 20D med 300/4 IS!

Tänkte köra mest med det lätta Velbon Carmagne 630-stativet och när det blåser eller man använder konverter har jag tidigare brukat få en del småvibrationer trots stativet. Ska man köra med IS på i det här läget?

Sannolikt kommer jag också att köra med ett Gitzo 505 och videohuvud. Här inbillar jag mig att IS snarare stjälper än hjälper. Har jag rätt?

/Pontus

Sitter kameran benstumt i stativet så gör IS snarare skada än nytta, om det inte blåser storm såklart;)

MEn om du däremot fotar med "kameran i händerna men löst fast på stativet" så skapas vibrationer som IS,en stabiliserar finfint!

Jag har använt IS på stativ med de IS,linser jag ägt--> Både gamla och nya IS,versioner.

Man bör lära känna det IS,objektiv man har. Då förstår man snart vart/när IS gör nytta och inte skada.

Många stänger av IS,en allt för tidigt eller rent av alltid/automatiskt när det hela sitter på stativet ÄVen om IS,en skulle kunna avgöra kvaliteten i och för en bild... Det gäller ju att utnyttja det IS,en kan ge!

MVH Niclas,

Det finns fler trådar i temat. Kanske därför det kommer lite färre svar här och nu,,

IS ger stora fördelar men är ngt som skall anpassas till varje fotografs personliga och individuella arbetssätt/metod.

300 f4 IS är ett objektiv jag själv har fotat med (inte ägt dock) och gillar. Enligt mig det mest prisvärda teleobjektivet på marknaden, iaf i sin brännviddsklass!!

Mvh Niclas,

Jo, 20D med normalzoom, 50mm f/1,8 och 300mm f/4 IS för drygt 24000kr är mycket prestanda för pengarna!

Vet att jag har sett trådar i ämnet, men kunde inte hitta dem med den lite handikappade sökmotorn. "IS AND stativ" fungerar t ex inte alls...

Vet också att många kör 500mm-telet med IS på och stativ, men det är om jag förstått rätt en senare generation av IS och kanske fungerar annorlunda. Dessutom är ju brännvidden längre. Det blir väl helt enkelt till att pröva sig fram som vanligt!

Någon som vet ett axelstöd som funkar bra till kombinationen 20D och 300mm f/4 IS förresten?

/Pontus

Ja, jag använder detta objektiv på stativ av tre-benstyp. När jag har den monterad på stativet stänger jag av IS, så att inte IS försöker kompensera för skakningar som inte finns och därmed orsaka skakningar. Detta förfarande rekomenderas även i instruktionsboken. IS i denna optik kan inte själv avvgöära om den sitter på stativ eller inte som senare versioner av IS kan.

Det finns ingen risk med att IS tar skada av att vara igång på stativ, fast att informationen i handboken kan misstolkas i denna riktning.

Av erfarenhet vet jag att det med detta och liknande objektiv med fördel kan användas med IS,en på ÄVEn om det hela hanteras på ett trebensstativ.

När brännvidderna blir så pass långa som 300mm eller mer så skapas en hel del små vibrationer av att man har händerna på kameran och objektivet. Även om dessa vibrationer är små så är de väldigt ofta stora nog för att IS,en skall göra nytta!

Det skall vara vääldigt stilla för att inte IS,en inte skall göra nytta;)

Att konsekvent stänga av IS,en låter lite väl dumdristigt.

Men som sagt, rätt teknik hittar man snart efter en del användande..

Lycka till med rooliga prylar!!

MVH Niclas,

Tror jag har en plan:

Lätt kolfiberstativ: IS på
Tungt monsterstativ: IS av
Tungt monsterstativ och storm: IS på
Tungt monsterstativ och konverter: IS på

Tackar!

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto