Annons

Anv.handbok till Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

LillFrida

Aktiv medlem
Hej!

Jag har Photoshop cs4 på datorn och skulle gärna köpa en användarhandbok till det. Läser foto i skolan och vi har där en jättetjock bok till cs3. Jag var inne på Adobes hemsida och kollade, men förstod inte mycket av vad de hade och skillnaden på allt.

Finns det någon här som kan rekommendera en bra, tjock ;) anv.handbok med så mycket tips och förklaringar som möjligt för just ps cs4?

Jag tycker du skall kolla på andra författares böcker om Photoshop.
Gå in på Adlibris eller annan bokaffär och sök på photoshop cs4 så får du upp massor.
"Scott Kelby - Adobe Photoshop CS4" tycker jag är bra. Den används i moderskeppets kurs.

Jag håller med Erik, skippa användarhandboken (som jag inte ens vet om det existerar någon i tryckt form) och köp en "photoshopbok". En användarhandbok är i princip en manual, vill du lära dig att använda programmet för att göra snygga bilder så är nog inte en användarhandbok vettig. Ett exempel: En användarhandbok för photoshop skulle t.ex. kanske på sin höjd skriva vad de olika inställningarna i USM är, men knappast vad de gör på ett sätt så att en normal människa förstår vad som avses. Dessutom kan man nog glömma "tips&tricks" i en användarhandbok/manual, t.ex. tumregler och lämpliga utgångsvärden och sånt.

Nu vet jag ju inte om just de skillnaderna jag beskriver existerar i just det här fallet, det var bara ett exempel. Men om man vill lära sig fotografera, läser man manualen till kameran, eller en bok om foto?...;)

Jag kan också verkligen rekommendera Scott Kelbys böcker, de är väldigt "hands on", d.v.s han lägger mer vikt i att beskriva hur man gör, istället för att med en fyra sidor lång teoretisk harang försöka förklara varför man gör så (som det kan vara i vissa böcker, t.ex. de skrivna av David Blatner och Bruce Fraser).

Jag håller med Erik, skippa användarhandboken (som jag inte ens vet om det existerar någon i tryckt form) och köp en "photoshopbok". En användarhandbok är i princip en manual, vill du lära dig att använda programmet för att göra snygga bilder så är nog inte en användarhandbok vettig. Ett exempel: En användarhandbok för photoshop skulle t.ex. kanske på sin höjd skriva vad de olika inställningarna i USM är, men knappast vad de gör på ett sätt så att en normal människa förstår vad som avses. Dessutom kan man nog glömma "tips&tricks" i en användarhandbok/manual, t.ex. tumregler och lämpliga utgångsvärden och sånt.

Nu vet jag ju inte om just de skillnaderna jag beskriver existerar i just det här fallet, det var bara ett exempel. Men om man vill lära sig fotografera, läser man manualen till kameran, eller en bok om foto?...;)

Jag kan också verkligen rekommendera Scott Kelbys böcker, de är väldigt "hands on", d.v.s han lägger mer vikt i att beskriva hur man gör, istället för att med en fyra sidor lång teoretisk harang försöka förklara varför man gör så (som det kan vara i vissa böcker, t.ex. de skrivna av David Blatner och Bruce Fraser).

Det går att köpa en manual från Adobe, jag har gjort det (för Photoshop CS4). Tror det är en av skillnaderna mellan att köpa studentversion och fullversion, dvs att man inte får manualen med studentversionen. Men den var tjock och såg rätt trist ut så det har inte blivit mycket läst i den för min del, även om jag någon gång slagit upp någon sak.

Kommentaren om Kelbys böcker slår åt båda håll. För en som är otålig och bara vill veta hur man gör vissa saker enligt en standardmall är de jättebra. Men för en som vill veta lite mer om varför och därmed få bättre underlag för att själv experimentera och utvecklas så tycker jag Kelbys böcker är tveksamma.

Okej, tack så mke! Det var såklart sådana böcker jag menade, visste bara inte vad man skulle kalla det. Jag tänkte att jag är ju en användare, och behöver en handbok som hjälp... En användarhandbok ;)

Ska kolla runt lite till. Och ska definitivt checka Kelbys.

Hittade även en av Stacy Cates - The photoshop bible. Vet någon om den är bra?

Som redan nämnt, Scott Kelby! Han är en av de bästa författarna vad gäller foto och hans photoshopböcker slår det mesta. Detta är så klart min åsikt, men bra böcker är det! ;)

/Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto