Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture - PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Desmodromic

Aktiv medlem
Jag redigerar mina bilder i PS CS2 idag men funderar på att testa Aperture. Är det någon som har praktisk erfarenhet av bägge programmen?

Jag utnyttjar lågnt ifrån den potential som PS erbjuder utan nöjer mig med att justera bilderna via bl.a. levels och curves. Kloningsverktyget är ju också ovärderligt. Att beatämma storleken på bilden i både PPI och mm är ju även detta ett krav. Finns möjligheter i Aperture att göra ovan nämnda åtgärder?

Tacksam för svar.

Hälsningar/Lasse

Aperture är ett bra program, som dock kräver rätt mkt minne för att funka smärtfritt. Version två, som väl är den enda som finns, har många justeringsmöjligheter, och även ett enkelt sätt att göra samma justeringar på flera bilder samtidigt. Dessutom arkivfunktion som funkar bra. Nackdelen jämfört med ps är att du inte kan gå in och ändra bara en del i bilden genom att markera som i ps, utan hela bilden påverkas.

Jag redigerar mina bilder i PS CS2 idag men funderar på att testa Aperture. Är det någon som har praktisk erfarenhet av bägge programmen?

Jag utnyttjar lågnt ifrån den potential som PS erbjuder utan nöjer mig med att justera bilderna via bl.a. levels och curves. Kloningsverktyget är ju också ovärderligt. Att beatämma storleken på bilden i både PPI och mm är ju även detta ett krav. Finns möjligheter i Aperture att göra ovan nämnda åtgärder?

Tacksam för svar.

Hälsningar/Lasse

Du kan göra alla generella ändringar som du kan göra i PS, plus några fler, t ex. Vitbalans och vibrancy m.m. Visserligen finns bra möjligheter för vitbalans även i PS, men inte på samma smidiga sätt.

Något klonverktyg finns inte (möjligen som plug-in), däremot finns något som liknar Photoshops "healing brush" som mest används för att ta bort dammprickar o dyl från en skitig sensor.

Annars är det ett mycket kompetent program som jag använder dagligen, men PS skulle jag inte klara mig utan.

Aperture är ett bra program, men inte i första hand en ersättare till PS. Men eftersom du har PS är det ju inget problem. När du behöver göra något som inte går i Aperture (som tex att maska och bearbeta delar av en bild) högerklickar du bara på bilden, väljer 'Edit with Adobe Photoshop CS2", bilden öppnas i PS och du gör det du vill, stänger bilden, svarar ja på frågan om du vill spara ändringarna, och nu finns bilden i Aperture både i orört original och en bearbetad kopia.

ANNONS
Götaplatsens Foto