Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APS-C Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art till FF ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Skulle man kunna använda optiken Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art på en Canon FF hus trots att den optiken är avsedd för APS-C ?

Anledningen att jag frågar är att när man videofilmar utnyttjas ju inte hela sensorn utan bara en croppad del av den, lagom mycket som en APS-C lins tar med?

Att Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art är intressant är ju den goda ljusstyrkan.

Om detta funkar, har jag räknat rätt om bildvinkeln jag får i så fall motsvarar runt 29 till 56 mm om jag hade satt på en FF lins eller hur blir det här egentligen?

Tredjepartstillverkarnas APS-C-objektiv har inte EF-S-fattning, om det är det du undrar. De går alltså att montera på småbilds-Canon, till skillnad från Canons egna EF-S.

Vad bildvinkeln blir motsvarande för något på småbild, beror förstås på hur mycket din kamera beskär sensorn vid filmning.

Vilket hus

Skulle man kunna använda optiken Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art på en Canon FF hus trots att den optiken är avsedd för APS-C ?

Anledningen att jag frågar är att när man videofilmar utnyttjas ju inte hela sensorn utan bara en croppad del av den, lagom mycket som en APS-C lins tar med?

Att Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art är intressant är ju den goda ljusstyrkan.

Om detta funkar, har jag räknat rätt om bildvinkeln jag får i så fall motsvarar runt 29 till 56 mm om jag hade satt på en FF lins eller hur blir det här egentligen?

Vilket hus har du som inte utnyttjar hela sensorn?

Ok

Då fattar jag. Är ju inte så på tidigare hus. Kolla bara så det inte finns risk att objektivet slår i spegeln (De sitter ju djupare in).

Eftersom jag har gluggen och ett fullformatshus tog jag tre bilder för att visa. På full öppning vid 18, 24 och 35 mm, man måste beskära på alla brännvidder. Testade med APS-H också, med 1,3-beskärning går det betydligt bättre, enbart lite i yttersta hörnen vid 18mm. Och föreligger ingen risk för spegeln.

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    205.1 KB · Visningar: 18
  • 2.jpg
    2.jpg
    200.3 KB · Visningar: 14
  • 1.jpg
    1.jpg
    188.1 KB · Visningar: 18
Det är lugnt med Sigma 18-35/1.8 på Canon FF. Hade jag haft en mkIV hade jag gjort så för 4K-video. Jag har provat montera på min 5DmkII. Vinjetterar illa, även på 35mm men med 4K-crop blir ju inte det ett problem.

5d4

Eftersom jag har gluggen och ett fullformatshus tog jag tre bilder för att visa. På full öppning vid 18, 24 och 35 mm, man måste beskära på alla brännvidder. Testade med APS-H också, med 1,3-beskärning går det betydligt bättre, enbart lite i yttersta hörnen vid 18mm. Och föreligger ingen risk för spegeln.

Frågan gällde 5D4, då är det inte samma sak.

ANNONS
Götaplatsens Foto