Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde - hur favoritmarkera bilder i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

eorl

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ibland sportfotouppdrag där jag måste leverera bilder under tidspress.
Det normala för mig då är att jag fotograferar under en halvlek/period och försöker lägga in och (om jag hinner) redigera och skicka bilder i pausen och sedan efter slutsignalen. Jag överför då alla bilder jag tagit, vilket blir flera hundra bilder under en match, och kollar igenom allihop och väljer. Räknar man efter så inser man att det tar tid, värdefull tid, att gå igenom så många bilder.

Om jag kunde markera de bra bilderna i kameran, direkt efter jag tagit dem, skulle det förenkla min arbetsprocess betydligt. Jag undrar om ni har några bra lösningar på det?

När jag fotar använder jag mig av en Nikon D700 eller D750. Jag granskar och väljer ut bilderna i Adobe Bridge och det är också där jag skulle vilja kunna filtrera ut bilder som jag markerat under matchen.
Det finns ju till exempel en funktion där man kan lås-skydda bild för bild i de respektive kamerorna jag nämnde. Men vad jag minns kan man inte filtrera efter det i Bridge. Finns det något annat sätt? Något annat program?

Tack på förhand!

Standardprogrammet bland sportfotografer som jobbar mot olika Bildbyråer är Photo Mechanic.
Dels för att det har en funktion för att "sortera" bilder utifrån skrivskydd.
Dels för att det har en extremt snabb förhandsvisning. Även av RAW-filer.
Dessutom så har det en massa andra väldigt bra funktioner, som har med metadata att göra.

Du hittar testversionen här: http://www.camerabits.com/downloads/

ANNONS
Götaplatsens Foto