Annons

arbetsflöde vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

supermax_fred

Aktiv medlem
Jag fotar bröllop, många bilder som sedan skall justeras, och jag vill ha kontroll över vitbalansen.
När jag använde min D70 och fotade RAW, då var det inga problem, att i efterhand välja vilken vitbalans som passade bäst.

Nu kör jag D200 och egentligen kör jag bara RAW för att kunna ha ett enkelt arbetsflöde när jag ställer vitbalansen. Men jag skulle vilja gå över till JPEG eftersom filstorleken är jobbig att hantera.

Eftersom jag är van att ställa in vitbalansen för en bild i en serie med samma belysning, och sedan applicera denna vitbalansinställning på resterande bilder, så undrar jag:

Finns det nån liknande metod om jag kör i JPEG?

Hur gör Ni?

Jag har tittat i andra trådar, och att ha ett gråkort eller färgkarta känns lite jobbigt eftersom man ibland fotar i sådana situationer att det inte passar att springa fram med en färgkarta....

Får man ett kelvinvärde när man fotar i JPEG.
Finns det nåt smidigt program, så att man bara kan ändra till det man vill ha?

när man plåtar jpg är det bäst att se till att vitbalansen är hyfsat korrekt (efter önskemål) redan vid fototillfället.
eftersom bilden blir "färdig" och i 8 bitar/kanal redan i kameran så kommer stora färgjusteringar att försämra kvalitén på bilden.
du kan ställa in vitbalansen på kelvin direkt i kameran om du vill (utgår jag ifrån, jag har en D2x och inte D200).
ett gråkort att vitbalansera mot, är bra att ha om det är knepiga färger i bilden.

jag själv kör alltid jpg och har lärt mig hur displayen visar färger. sen justerar jag vitbalansen efter den. sedan kontrollerar jag histogram på de första bilderna i uppställningen och låter highlights vara aktiverad vid vidare fotografering.

missar man och färgerna inte stämmer riktigt så går det att justera på en mängd olika sätt i ps.
selektiv färgändring, blanda kanaler, nyans/mättnad, färgprovspipetten och kurvor osv osv.
men det bör vara så rätt som möjligt från början.

om jag vore du skulle jag köra raw+jpg ett tag till framöver och öva på jpeggarna tills jag är säker på att inte misslyckas.

lycka till!

Jo jag är inne på att köra "safe" med både jpeg & raw vid nästa tillfälle. Men jag har blivit så bortskämd med vitbalanssettings i camera raw...önskar att det vore lika enkelt för jpegs.

supermax_fred skrev:
Jo jag är inne på att köra "safe" med både jpeg & raw vid nästa tillfälle. Men jag har blivit så bortskämd med vitbalanssettings i camera raw...önskar att det vore lika enkelt för jpegs.
det är enkelt när man kan det. ;o)
kör felsäkert läge.. eller, ja du vet... och spana hur jpeggarna blir och vad du kan göra åt småmissarna.
sen är bilderna typ nästan färdiga när det väl gäller.
fast jag brukar köra på mjukaste kontrast eftersom jag plåtar så mycket bröllop (vitt och svart klädsel) så man får dra upp kontrasten sen.
jag kör ganska färglöst oxå, eftersom det ofta löser sig samtidigt som man fixar kontrasten.

Det finns en typ av "gråkort" som har en vit, en svart och en grå ruta.

Ponera att du, exempelvis, ska fotografera i en kyrka. Börja då med att ta en bild där du har slängt fram det där "gråkortet" , så att du får med det på en bild.

Sen när du kommer hem så öppnar du jpegen med bilden där gråkortet är med och så sätter du vitpunkt, gråkort och svartpunkt efter respektive ruta på "gråkortet".
Alltså: New adjustment leyer > Levels > pipetten för gråpunkt, osv...

Då har du nu, förhoppningsvis, fått en bild där vitbalansen är korrekt.

Öppna seda de andra JPEG-bilderna och dra level-lagret med vitbalanseringen över till de nya bilderna. Vips, så är även de andra bilderna vitbalanserade.

Jag gör inte så själv ännu, men jag funderar på att kanske framöver börja göra så...

Detta förfarande kanske är krångligt och bakvänt. Jag har kommit på det själv. Men, det kanske är värt att pröva?

Argumentera gärna emot ovan beskrivna arbetsflöde...

om jag har kortet med den svarta ytan i ett skuggigt område och kortet med den vita ytan i den ljusa miljön, då skulle det nog bli ganska bra. MEN, om jag bara tar en bild på ett kort som har vitt, grått och svart, så är det väl ganska troligt att antingen det svarta eller det vita apå kortet kommer ge mig ett orättvist värde..?

Risken är väl att man "komprimerar" tonomfånget..?

supermax_fred skrev:
om jag har kortet med den svarta ytan i ett skuggigt område och kortet med den vita ytan i den ljusa miljön, då skulle det nog bli ganska bra. MEN, om jag bara tar en bild på ett kort som har vitt, grått och svart, så är det väl ganska troligt att antingen det svarta eller det vita apå kortet kommer ge mig ett orättvist värde..?

Risken är väl att man "komprimerar" tonomfånget..?

Helt riktigt. Det fungerar inte optimalt i alla situationer. Men fotar man en modell t.ex. så brukar man låta modellen hålla i kortet. Då blir modellen "rätt".

Men nackdelen är, som Christel redan nämnt, att man inte bör göra några större förändringar av jpg-filen om man vill ha maximalt resultat. Dels så är den ju "färdigbehandlad" i kameran, dels så är den även komrpimerad en gång.

ANNONS
Götaplatsens Foto