Annons

Arbetsrymd i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Detta har säkert ältats otaliga gånger, men jag hittar inte riktigt det jag söker efter.

Jag har bara möjlighet att fotografera med sRGB färgrymd.
Vinner jag något på att arbeta med bilden i AdobeRGB?
sRBG är väl mindre än AdobeRGB, så jag borde ju inte kunna få ut mer ur bilden genom att konvertera till AdobeRGB, eller?

Hittills har jag konverterat till AdobeRGB och sedan gjort mina justeringar.
Därefter konverterat till sRGB för skärmvisning, eller till labbets profil för papperskopior.
Funderar nu om steget med konvertering till AdobeRGB gör någon nytta.

/Thomas

Vad jag förstår kan det bara skada. Låt oss säga att du höjer färgmättnaden (för det har du utrymme för om bilden koverterats till adobe RGB) och justerar tills det blir snyggt. Sedan konverterar du till den mindre sRGB-rymden och ps måste då göra sin bästa kompromiss för att försöka återge de där mättade färgerna. Mitt tips är att behålla bilden i sRGB om det är det som är start och mål.

Magnus Wahlgren skrev:
Vad jag förstår kan det bara skada. Låt oss säga att du höjer färgmättnaden (för det har du utrymme för om bilden koverterats till adobe RGB) och justerar tills det blir snyggt. Sedan konverterar du till den mindre sRGB-rymden och ps måste då göra sin bästa kompromiss för att försöka återge de där mättade färgerna. Mitt tips är att behålla bilden i sRGB om det är det som är start och mål.

Det håller jag med dig om.
Att använda en "snål" färgrymd innebär väl alltid kompromisser.
Frågan är om det blir sämre än att använda sRGB från början.
Då har jag ju inte det utrymme från början.
Vad jag försöker komma fram till är den bästa kompromiss om man bara har sRBG att tillgå i originalmeterialet.
Det primära för mig är papperskopior.
Skärmvisning får i det här fallet bli sekundärt.

Att redigera i olika rymder beroende på slutanvändningen vill jag inte.
Jag vill ha ETT original.

Att använda en snål färgrymd innebär komprometterad mättnad.

Att använda en stor färgrymd innebär (åtm i teorin) komprometterad precision.

Att konvertera fram och tillbaks innebär att man får båda nackdelarna.

Så som jag uppfattar det och förutsatt att allt annat är lika.

Jag blir inte mycket klokare.
Jag fortsätter nog att redigera i AdobeRGB.

Hur kan en färgrymd vara större eller mindre egentligen?
Det är ju samma antal värden som en pixel kan ha, oavsett rymd...
Eller är det jag som tänker tokigt?

Visst kan en färgrymd vara större eller mindre.

En skärm har större färgrymd än vad du kan få ut i ett dagstidningstryck.
Det vill säga, skärmen kan visa fler färgnyanser än vad det grå papperet med de ganska dämpade färgpigmenten kan återge.

Och att man har olika arbetsfärgrymder beror på att det är onödigt att jobba i en stor färgrymd när slutbilden skall visas/tryckas i en liten färgrymd.

Jag menar, det är ju onödigt att köpa hem tretton sorters vin, med varierande smakrikedom, kraftfullhet och spann på smaken av blyerts, när de som skall dricka vinet bara är intresserade av att bli fulla?

Adobe RGB är en stor färgrymd, det gör att den kan visa många nyanser av färger, små skillnader mellan rosa syns väl. sRGB är en mer begränsad färgrymd, den trycker ihop många nyanser till en enda, det gör den för att man skall vara säker på att en bild skall se lika ut på olika skärmar.
Man förenklar färgerna, för att bilden skall se lika onyanserad ut på alla skärmar.

255 R ser lika ut oavsett färgrymd, det är ju max rött. Men skillnaden mellan 236 R - 194 G - 23 B och 234 R - 196 G - 25 B syns tydligare ju större arbetsfärgrymden är.

Om du fotograferar i sRGB skall du -tycker jag- redigera i sRGB.

Det finns tillfällen då det är värt att konvertera till Adobe RGB från en annan RGB-färgrymd. Till exempel när man skannar direkt till en skannerprofil, då får man en mer lättarbetad fil om man konverterar till Adobe RGB.
Mer om det någon annan gång...

Visulisering

Här finns en rätt rolig sida där man kan se färgrymden i en 3D-modell. Det går även att ladda upp en profil tillfälligt om man vill jämföra en egen profil mot någon annan känd profil.

Den visar två profiler åt gången, en i färgläge, en anna ni wireframe, man ser rätt lätt på vilket håll man tappar färger mellan olika profiler.

http://www.iccview.de/index_eng.htm

För er som inte ännu har en VRML-renderare så råder jag er att tanka den som heter Blaxxun. Den är säkert 10ggr snabbare än de andra.
Vet inte om den funkar i annat än IE, men det lär finnas andra VRML-plugins för Firefox och andra.

Tack för era svar.
Känner att jag har något bättre grepp om detta nu.
Ska prova att redigera i sRGB nästa gång.

Ändra inte

Ändra inte från sRGB till Adobe RGB.

(med risk för att jag har helt fel för att jag inte är expert)

Tänk dig att alla pixlar ska få plats på jämna avstånd mellan färg A och färg B.

i sRGB är avståndet mellan färg A och B kortare än Adobe RGB eftersom färgrymden är lite snävare. Adobe RGB är vidare och ger därför utrymme för extremare färger.

En vidare färgrymd blir alltså även lite mer utsträckt.

Så när du konverterar bilden från sRGB till Adobe RGB ska alltså den snäva färgrymden in i den vida med en kvalitétsförlust till följd.

Har du nån gång arbetat med "levels/nivåer" i Photoshop så tror jag du förstår vad som händer.

Lyckades jag förklara?

/ Mattias

Så här har jag fått för mig att det ligger till.

aRGB är bra då den inehåller fler färger, men då den sträcker ut sig mot grönt så kan en bild spard i aRGB se lite matt och tråkig ut så att man måste editera den för att få fram alla färger.

Men det är just det som är självaste tanken med aRGB och trots att aRGB bilder ser matta ut så är de faktiskt lika färgglad som en sRGB bild, det är bara det att din monitor troligen inte kan visa alla de färger som denna aRGB bild inehåller.

Men aRGB lämpar sig mycket väl för editering och naä man är klar kan man antingen spara bilden som sRGB om man skall publicera den på internet, eller kan man spara den med en palett/färgrymd som tillhör skrivaren eller kanske med ProFoto om man senare skall arbeta vidare med den.

Men som vanlig amatör som inte editerar sina bilder med program som typ AdobePhotoshop så duger sRGB helt utmärkt och är som sagt även att rekomendera i situationer där man inte skall editera bilden.

Men detta är hur jag har tolkat det hela och det betyder att jag inte påstår att det jag skrev skall uppfattas som en given eller självklar sanning.

ANNONS
Götaplatsens Foto