Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ASA inställning på Rolleicord Vb

Produkter
(logga in för att koppla)

david-feldt

Aktiv medlem
Hur gör ni? Hur skulle ni göra? Jag har en Rolleicord Vb, som har en ASA-inställning: 12, 20, 32, 50, 80, 125, 200, 320, 500, 800, 1300 och 2000. Jag har S/V film på ISO- 100, 400 och 3200. Hur skall man välja ISO här? ignorera ASA:n? eller pressa filmen? Har spenderat dagen på Keukenhof med min Rolleicord IV och Kodak E100VS laddat, har varit helkul. Fölk har kommit fram och undrar ifall kameran fungerar. Har varit mycket trevligt!

/En lite osäker David i Holland

VB har väl ingen ljusmätare?? Har den inte det så är ISO-inställningen inget annat än en minnesanteckning, så man kommer ihåg vad man har för film.

Har den ljusmätare så är det ju bara att korrigera när du ställer in bländare och slutare. Det är ju en manuell kamera.

ASA-inställningen på ratten är bara för att du ska komma ihåg vilken känslighet du har på filmen i kameran. Den påverkar absolut ingenting annat.

Ahh, då förstår jag!

Tackar och bockar för ett snabbt svar. Skall genast fylla den med film och plåta i Amsterdam-natten.

/David

ANNONS
Götaplatsens Foto