Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Astrofoto med pen

Produkter
(logga in för att koppla)

neoachromat

Medlem
Hej!

Jag har dribblat med astrofoto med min E500 i några år och undrar nu hur PEN kamerorna står sig mot Canon vad gäller långa exponeringar. Har nån provat eller skulle kunna prova en 60s exponering på ISO 1600 med linsskydd på, Noise reduction av (=dark frame subtraktion) och noise filter av. Min E500 visar både sk förstärkarbrus i form av en "sol" i ena hörnet, breda band och massor av heta pixlar. Allt detta saknas på nyare Canon och jag hoppas Olympus ska ha fått kontroll på det oxå (annars blir det systembyte!). För att se fenomen tydligt behöver man förstärka bilden i ett bildbehandlingsprogram.
Vore tacksam om nån kunde lägga upp en sådan testbild.

/Per Johansson

Det kommer garanterat att bli brusigt :)

Här är en kille med en E-420 (han har även Canon) som brukar köra på iso 800 i 60s och sedan stacka:
http://www.astrotreff.de/gallery_user.asp?MEMBER=9820

Jo jag gör på samma sätt. Brukar ta ca 60 st 60s exponeringar på ISO 800. Sen tar jag ett tiotal darks och det är superviktigt att dessa tas vid samma temp dvs man får inte ändra nåt mellan lights och darks (tex slå på skärmen). Sen flyttar jag även kameran mellan varje exponering för att få de heta pixlarna på olika positioner så stackningen lättare kan ta bort dom. Det funkar ganska bra men helt slipper man inte undan störningarna. Resultatet skulle bli mycket bättre med renare bilder från början!

/Per

Jag testade just med min E-520 & min E-500.

Det är som du säger att ena hörnet blir alldeles rött på E-500, det blir det inte på E-520, det blir också mindre brus men tyvärr bandning. E-pl1 har ännu mindre brus och ingen bandning så den skulle nog fungera mycket bättre tror jag... Jag har ingen själv.

Tack för testet Mattias! Intressant att redan 520 saknade "solen".
Har du läst att e-pl1 även saknar banding? Tror du det är nån skillnad mellan e-pl1 och e-p1?
E-pl1 går inte styra med fjärrkontroll så e-p1 är lite mer intressant (jag använder iofs nästan bara 60s så det är inte helt avgörande).
Har du provat astrofoto med dina Olympus?

/Per

Tack för testet Mattias! Intressant att redan 520 saknade "solen".
Har du läst att e-pl1 även saknar banding?
Ja, såvitt jag förstår saknar den det, men jag har inte sett några tester på riktigt långa slutartider.

Tror du det är nån skillnad mellan e-pl1 och e-p1?
E-pl1 är lite skarpare och E-p1 påminner mer om E-500 i bilderna. Men båda har liknade bildresultat vid högre ISO.
E-pl1 går inte styra med fjärrkontroll så e-p1 är lite mer intressant (jag använder iofs nästan bara 60s så det är inte helt avgörande).
Har du provat astrofoto med dina Olympus?

/Per
Jag har provat lite försiktigt, men jag är mer intresserad av DSO och har ingen EQ montering på mina teleskop så jag har inte riktigt satsat på det.

Har du sett den här om 4/3 och astrofoto?:
http://www.fourthirdsphoto.com/magazine/0103_astrophotography.pdf
Det finns även en diskussionsgrupp om samma ämne:
http://tech.groups.yahoo.com/group/Olympus_Digital_SLR_Astrophotography/

Jag har provat lite försiktigt, men jag är mer intresserad av DSO och har ingen EQ montering på mina teleskop så jag har inte riktigt satsat på det.
Jag köpte en begagnad EQ-5 för två tusen och den funkar upp till 60s med 300mm (crop 2). Jag drar mig för att börja med autoguiding och datorstyrning. Tycker det blir lite för krångligt och tidsödande. Om man hade ett observatorium där allt var monterat kanske det vore mer aktuellt.

Jag är med på yahoo gruppen och har ställt frågan där om PEN men inte fått nåt vettigt svar. Ditt svar var klart bättre än allt som sagts där!
4/3 astrofoto-artikeln verkar intressant, ska läsa den ikväll.

/Per

Per - jag har nu en E-pl1 här hemma, är det ngt test du vill jag ska göra?

Stort grattis till köpet!
Jag skulle vilja se en omanipulerad "dark" för att bedömma brus och banding. En 60s exp med locket på objektivet, iso 1600 och 3200, noise reduction av (den som tar en lika lång bild efter) och noise filter av. Skicka gärna både en RAW och en jpg till mig på mäjlen:
pergajohansson[att]hotmail.com

Fö var det en intressant artikel om astrofoto du refererade till. Riktigt fina bilder han hade lyckats med. En intressant kommentar i den var att E500 hade bästa rödkänsligheten. Där undrar man hur PEN står sig. Dom har ju tunnare anti alias filter (särskilt E-pl1) så kanske dom släpper igenom lite mer rött. Jag vet inget bra bänktest för detta men fotar man Orionnebulosan ser man snabbt hur mycket rött kameran släpper genom. Kameror med "trånga" filter ger nästan en helt blå nebulosa.

/Per

Tack så hemskt mycket för testet - det var upplysande!
Jag jämförde E500 och E-PL1 i Iris och skillnaden är brutal!

E-PL1 ISO 800: Antal heta pixlar 9, RMS Noise 12

E500 ISO 800: Antal heta pixlar 6017, RMS Noise 50

Vid superstretchning av E-Pl1 darksen syns inte en tillstymmelse till förstärkarbrus men möjligen en antydan till banding. Utvecklingen har verkligen gått framåt hos Olympus.

/Per

ANNONS
Götaplatsens Foto