Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att styra Studioblixtar(Elinchrom) med ST-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
hallå,
Har letet runt i forum efter svar på min fråga men inte hittat något. Min fråga är om det går att styra min blixt en Elinchrom Ranger AS(portabel blixt) med en ST-E2. Jag har provat och blixten reagerar när jag exponerar men jag räknar med att den slår på andra ridån och bilden blir därför mörk. Eller är jag helt ute och cyklar? Finns det någon inställning på kameran eller ST-E2 som jag inte har ställt in rätt? Sitter och slår i instruktionsböckerna men blir inte helt klok!

Tack på förhand!
Mvh Martin!

ST-E2 är bara gjord för att utlösa Canon-blixtar. Det sitter en liten blixt i enheten och antagligen utlöses den redan vid förblixten som E-TTL systemet använder för mätning och då utlöses dina studioblixtar.

Jag använder mina Canon blixtar ihop med studioblixt ibland, men då kör jag studioblixten med kabel och Canon-blixtarna med sändare.

Den enklaste lösningen är antagligen att skaffa en liten pytteblixt för noll pengar och rikta den ifrån motivet bara så att den utlöser studioblixtarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto