Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att tjäna pengar på bildmanipulationer (dvs. lura pressen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag var på sjukhuset idag och bläddrade i en jakttidning. Där fanns det en artikel om hur någon i USA hade fött upp en gris, sköt den och lät sen sin son med pistol i handen posera med den döda grisen. Lite lek i PS och grisen såg till slut gigantisk ut. Han hittade på lite rekordmått (vikt o.dyl) och kontaktade sen pressen och berättade att hans 13-åriga son hade ute i skogen dödat en monstergris med en pistol.

En stor del av världspressen nappade på nyheten. Ni kanske såg nyheten på Aftonbladet för ett tag sen. Aftonbladet publicerade även bilden där sonen poserade med grisen. Bilden hade mannen tydligen sålt och kammade in rejält med pengar från världspressen, om jag fattade artikeln rätt (doktorn kom och jag fick avsluta mitt i artikeln). Men visst är de fiffiga i USA..

.

Edit: Här är artikeln. Killen var tydligen 11-år. Läs själv artikeln (ifall det var något mer jag missförstod :)

Senast ändrad:
Fast egentligen, när jag tar reklambilder åt företag, efter att jag photoshoppat dem kraftigt har jag egentligen lurats lika mycket... ;)

(Iofs framställer jag bilderna då inte som dokumentära, men det kan ju inte kunden alltid veta/förstå.)

Edit: Hur är det med retucherade ateljébilder som den här bilden på min dotter. Alla kunder förstår inte att ateljébilden på deras barn/bröllop m.m. har retucherats, är jag då en lurendrejare?

Gällande grisen så har den en egen hemsida, där pojkens pappa visar originalbilderna och erbjuder pengar till den som kan avslöja manipulering.

http://www.monsterpig.com/

Det är inte alltid enkelt att veta vad som är sant och osant.

Det är grymt stor skillnad på att manipulera dokumentära bilder och reklam/ataljébilder.

Den första ger ett intryck att återge nån form av sanning. De andra är bara till för att återge nån slags subjektivt minne eller kännsla.

Att manipulera dokumentära bilder är att ljuga. När det gäller reklam så är väl ljug själva förutsättningen och snudd på definitionen av reklam.

Mvh
Maverick

Jag upprörs inte så mycket av sake som dessa.. ligger liksom i människans natur tydligen att vilja vilseleda omgivningen, skillnaden är bara att tekniken föfinas för varje år...

se bara på alla flygande tefat bilder som tagits och där dom hävdar att det visst var ett angrepp från yttre rymden.. trots att man kan se fiskelinan som håller upp tefatet.. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto