Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Autofocus på eos 40d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Hej hej. Jag använder just nu en eos400d men tycker att den missar lite för mycket på AI Servo, och visst är jag ingen blixt gordon men när jag fotar motocross och den missar en hoj som sakta åker mot mig blir jag lite ...less...

Det är nog inte objektiven heller, för MX och Rc kör jag mest med canon 70-2004L och den är ju inte speciellt seg. Inte tycker jag att mitt andra objektiv 17-55 2.8 IS heller är segt. Men jag skulle vilja ha lite snabbare och pålitligare AF.

Så jag hade tänkt uppgradera kamera garaget lite med en ny kamera, funderade på EOS50D ett tag med efter lite tanke på det så kanske EOS40D's AF fungerar lika bra.

Jag har både 400D och 40D.

Visst är AF både snabbare och mera pålitlig på 40D. I och för sig tycker jag även 400D är helt OK så någon fantastisk förbättring märker inte jag.

Mvh
Anders

Objektiven som nämns är ju några av de ilsknaste som överhuvudtaget existerar när det gäller AF.
Men visst är det skillnad. Speciellt om man inte kan hålla centrumpunkten i målet när man följer med Servo AF, utan behöver låta kameran lämna över till någon sidopunkt. Då märks nog skillnaden mest mellan 400D och 40D.

ANNONS
Götaplatsens Foto