Annons

Autofokus förr och nu

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja trots allt bättre autofokus, så fortsatte många med AF-S i alla fall, det var autofokus den också, men inte som AF-C rörlig, Mattias Klum körde rätt så mycket manuell fokus fast han hade D4 och D4s, vet inte om det har med avstånd, värmeflimmer eller vad det kan vara och göra, Lejon bakom spretiga buskar kan vara knepigt att hitta skärpa förstås.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja trots allt bättre autofokus, så fortsatte många med AF-S i alla fall, det var autofokus den också, men inte som AF-C rörlig, Mattias Klum körde rätt så mycket manuell fokus fast han hade D4 och D4s, vet inte om det har med avstånd, värmeflimmer eller vad det kan vara och göra, Lejon bakom spretiga buskar kan vara knepigt att hitta skärpa förstås.
Genom åren har jag oftast använt AF-S för stillasittande, har upplevt att man är mer säker med skärpan där. I AF-S har man ju också skärpeprioritet medan AF-C är avtryck. AF-C kan ju svepa lite och har man otur så tar man bilden i ett oskarpt läge. Nu har jag bl.a en D500 och jag upplever den som något säkrare i AF-C, så där har jag nu ofta behållt AF-C även för stillasittande, så det verkar variera lite mellan kameror.

Har två objektiv som är manuella och det är ganska trevligt att fotografera med dessa. Man kan göra bildkomposition utan att tänka på AF punkter och man har inga svepningar i oskärpa där man helt tappar fokus en stund.

Jag hade en Nikon F501 en av de första med AF, och troligen så använde jag AF hela tiden med den, men det är ju en annan typ av fotografering med en analog där man tog kanske max 20 bilder på en dag och idag ligger det på kanske 1500 bilder som max
 

atotowi

Aktiv medlem
En annan udda fågel i AF-träsket var analoga Contax AX (lanserad 1996) som fokuserade genom att flytta filmplanet. Fullt bakåt kompatibel med alla objektiv, med eller utan adaptrar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En annan udda fågel i AF-träsket var analoga Contax AX (lanserad 1996) som fokuserade genom att flytta filmplanet. Fullt bakåt kompatibel med alla objektiv, med eller utan adaptrar.
Det var väldigt smart. Jag har dock undrat över hur det gick med att få till ett platt filmplan ffa då bakstycket var i minimalt utdrag och hur det gick med filmspänningen då filmplanet flyttades fram och tillbaks vid fokusering. Sedan skulle lösningen sannolikt fungerat mindre väl med moderna objektivkonstruktioner då allt fler har flytande linselement som optimerar skärpa individuellt för varje fokusavstånd medan man fokuserar. Med ett rörligt filmplan sätts den flytande konstruktionen ur spel. Dock en unik och smart lösning!
 

PMD

Aktiv medlem
Det var väldigt smart. Jag har dock undrat över hur det gick med att få till ett platt filmplan ffa då bakstycket var i minimalt utdrag och hur det gick med filmspänningen då filmplanet flyttades fram och tillbaks vid fokusering.
Många små hål i filmtryckplattan och undertryck på baksidan av den. Någon av Yashicas Contaxkameror hade det åtminstone, men jag ska inte svära på att det var AX.
 

Bengf

Aktiv medlem
Taget hur minnet, som börjat svikta en del så var det någon Contax kamera som hade finessen med funktionen att skapa helt rakt filmplan, man var ensam om det, om det nu var någon vacuum grej eller nått, exaktare skärpa skulle uppnås det var exklusivt och kameran var ganska så dyr.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Många små hål i filmtryckplattan och undertryck på baksidan av den. Någon av Yashicas Contaxkameror hade det åtminstone, men jag ska inte svära på att det var AX.
Så var det på någon enstaka modell men just på den här modellen fanns ingen uppgift att en sådan vakumfunktion skulle finnas.
 

atotowi

Aktiv medlem
Så var det på någon enstaka modell men just på den här modellen fanns ingen uppgift att en sådan vakumfunktion skulle finnas.
Det var RTS3 som hade en keramisk ”tryckplatta” med ett gummimembran bakom. Sen var det en magnet som drogs bakåt med en elektromagnet för att skapa undertryck och suga filmen mot plattan.
Preflash spot metering dvs möjligt att trycka av blixtarna och stormöte i kameran. Nog fortfarande den mest kompromisslösa kamera jag haft.
 
ANNONS