Annons

Autofokus och G6 i svåra lägen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Deo

Avslutat medlemskap
Hej

Till min natur undrar jag ofta lite konstiga saker. Nu funderar jag på hur kamerans autofokus fungerar och väljer fokus i de lägen när kameran inte kan få till något bra fokuseringsavstånd. Jag kan tänka mig ett par varianter:

1) Kameran väljer det läge den hade sist.
2) Kameran väljer ”oändligt” läget
3) Kameran väljer det kortaste läget
4) Kameran Gissar ett värde som den ändå tycktes uppfatta, men som den inte var helt säker på.

Jag har naturligtvis inte tillgång till kamerans FW så jag kan inte kolla. Men någon kanske har luskat i ämnet.

Med vänliga hälsningar Dan Olsson

Ingen aning men det borde väl gå att testa. Fokusera på nåt först, sen håller du för objektivet och gör en misslyckad fokusering, sen kolla efteråt var fokus ligger.
Borde funka att göra så på vissa kameramodeller i alla fall.

Tackar för det förslaget Roger.

Jag har nu labbat en del med Rogers testide och kan nu avslöja det spännande svaret.
På G6 kan man få fram fokusavstånd genom att trycka på ”MF”-knappen. Man kan då också själv ställa in avståndet och det börjar där kameran mäter fokus precis när man trycker. Genom att, precis som Roger sa, försöka ta fokus med objektivlocket på, hålla inne avtryckaren och samtidigt trycka på MF, kan man få ett värde på avståndet för fokus.

Precis efter att jag postade första inlägget kom jag på att det finns ytterligare ett alternativ för fokusering utan fokus. Nämligen att kameran väljer ett förprogrammerat värde som anses ”safe” i många lägen.

Det visade sig att Canon G6 väljer ett fokusavstånd på strax under två meter om den inte kan få en bra fokuspunkt. Detta värde är samma oberoende av andra val i kamera såsom tex. bländarvärde.

Detta kan vara användbart i situationer då man vet att kameran kommer att krångla med fokus. Då ställer man sig bara två meter ifrån och tar sitt kort. Fokus kommer då att bli rätt även om den gula lampan blinkar.

Med vänliga hälsningar Dan Olsson

Tillägg.

Detta gäller givetvis inte i följande situationer:
Man har ställt in Landskapsläget
Man har ställt in makro eller supermakro
Man har ställt in manuellt fokusavstånd

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto