Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk RAW/JPEG kortuppladdare for Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

oops

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha blivit smatt trott pa att ladda upp RAW och JPEG filer fran kortet och sedan halla pa och sortera ut JPEG filerna och populera alla standard IPTC metadata falt har jag skrivit ett litet Drop Script som gor allt detta automatiskt pa Mac OS X.

Ni kan hamta hem det har http://www.lycka.com/blog/article/raw-uploader-drop-script

Droppa bara bildkatalogen fran minneskortet pa RAW Uploader ikonen. Programmet skapar da automatiskt en ny unik folder i det forvalda bildbiblioteket. Laddar over alla bilder och lagger in alla JPEGs i en separat folder fran RAW bilderna. Samtidigt uppdaterar den varje bilds IPTC falt med namn, kontaktinformation och Copyright notice.

An sa lange fungerar det for Mac OS X. Om nan kanner for att porta det till Windows, Linux etc. sa gar det sjalvklart utmarkt. Kallkoden ligger med i nerladdningen. Dock vill jag garna att potentiella vidareutvecklingar laggs upp sa att de kommer alla till godo i sann Open Source anda.

Intressant att hora er feedback om det fungerar i era arbetsfloden. Jag skjuter med Nikon sa kommentarer fran Canon anvandare vore intressant om det inte skulle fungera fullt ut. Nikon blandar RAW och jpegs i samma folder. Jag vet inte om Canon anvander samma filstruktur.

Senast ändrad:
oops skrev:
Hej!

Efter att ha blivit smatt trott pa att ladda upp RAW och JPEG filer fran kortet och sedan halla pa och sortera ut JPEG filerna och populera alla standard IPTC metadata falt har jag skrivit ett litet Drop Script som gor allt detta automatiskt pa Mac OS X.

Ni kan hamta hem det har http://www.lycka.com/blog/article/raw-uploader-drop-script

Droppa bara bildkatalogen fran minneskortet pa RAW Uploader ikonen. Programmet skapar da automatiskt en ny unik folder i det forvalda bildbiblioteket. Laddar over alla bilder och lagger in alla JPEGs i en separat folder fran RAW bilderna. Samtidigt uppdaterar den varje bilds IPTC falt med namn, kontaktinformation och Copyright notice.

An sa lange fungerar det for Mac OS X. Om nan kanner for att porta det till Windows, Linux etc. sa gar det sjalvklart utmarkt. Kallkoden ligger med i nerladdningen. Dock vill jag garna att potentiella vidareutvecklingar laggs upp sa att de kommer alla till godo i sann Open Source anda.

Intressant att hora er feedback om det fungerar i era arbetsfloden. Jag skjuter med Nikon sa kommentarer fran Canon anvandare vore intressant om det inte skulle fungera fullt ut. Nikon blandar RAW och jpegs i samma folder. Vet inte Canon anvander samma filstruktur.
Canon gör på samma sätt. Ska testa detta! Tackar

ANNONS
Götaplatsens Foto