Annons

Automatisk uppladdning R5 till image.canon

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Har precis fått min R5 och upplever nyförälskelsens härliga berusning. :)

Med ett undantag: Jag får inte den automatiska uppladdningen till Canons molnlagringstjänst, image.canon, att fungera.

När tjänsten blev tillgänglig, registrerade jag min 5D IV och har inga problem där. Kameran stöder inte automatisk uppladdning, utan man får manuellt välja vilka bilder som ska laddas upp.

Processen är ändå ganska enkel: Aktivera wifi, välj att ansluta till tjänst (dvs image.canon i det här fallet), välj vilka bilder du vill skicka och sedan OK. Ganska snabbt dyker bilden upp i molnet.

Men trots att jag har registrerat min R5, så händer ingenting – varken på den manuella eller automatiska fronten.

Jag kan få den att ansluta till mitt wifi när kameran startas upp, men den håller inte uppkopplingen. Oftast visar den wifi-symbolen och »off« i displayen efter en halv minut eller så. Märkligt.

Jag går in i »wi-fi/bluetooth connection« och får välja molntjänsten (som har en bock på sig som indikation på att kameran är kopplad till kontot) bland de olika valen och väljer sedan »auto send« på nästa bild. Längst ner står »To send images automatically, turn camera off and on again«. Vilket jag gör, men det händer ändå ingenting. Kameran kopplar upp sig till mitt wifi, men ingen indikation finns på att något särskilt händer när jag tar en bild. (Har ställt den att ta enbart jpg-bilder, för att kolla att det inte var något med råformat som strulade.)

Om jag nu går in i »wi-fi/bluetooth connation«, så dyker i stället »sending... please wait« upp..! Mycket frustrerande att det är olika vy, beroende på var i processen man är. Den påstår sig ha X bilder som den vill ladda upp, men så dyker »Err127« upp och jag är tillbaka på att välja hur jag vill. Väljer jag då molntjänsten, är jag tillbaka på uppmaningen att starta om kameran.

»Err127« är lika hjälpsamt som ett generiskt felmeddelande i Windows, dvs »An error has occured« enligt Canons hjälpsidor.

Tjänsten fungerar ju uppenbarligen för min 5D IV, så varför inte med min R5? Står ingenstans att det inte fungerar med deras nyaste och finaste kamera än.

Någon annan som försökt och lyckats?

Kör förresten senaste mjukvaran (1.1.1). Och ja, jag har försökt att avregistrera kameran och registrera den igen, men får samma resultat.


/ Kiwi
 
ANNONS