Annons

Av ren nyfikenhet, filmar du konserter och hur kom du då in på det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_G

Aktiv medlem
Under förmiddagen idag satt jag och gick igenom en hel drös med livevideos från olika konserter vi filmat under åren, plötsligt kom jag att fundera lite på, hur många finns det egentligen som håller på med det och hur kom det sig att andra började?

Vi, ja jag och min fru alltså, halkade in lite på ett bananskal.
Vi hade filmat lite små sekvenser av typen MC-kortege över staden, en eller annan kortare intervju med en politiker och lite på någon pressvisning på länsteatern, mer än så var det inte förrän den där novemberkvällen när vi kom upp till konserthuset för att skriva om kvällens spelning.

En tämligen sur dam tog emot oss, pekade på mina kameror och påpekade "Det råder totalt fotoförbud här i kväll". Vi har ackreditering för skribent och fotograf påpekade jag och såg väl lite förvånad ut, plötsligt blev vi mer eller mindre överfallna bakifrån och fick varsin riktigt stor kram, "hej vad kul att ni kunde komma" var det första vi fick höra, det var bandets manager/turnéansvarige som hade upptäckt oss, sedan kom frågan som avslöjade att han nog haft lite koll på oss sedan vi träffats senast, "Va? Filmar ni inte i kväll?"


Eh nej det hade vi inte ens haft en tanke på, 20 minuter innan bandet skulle gå på, det blev att ringa äldsta grabben så han fick komma upp med lite utrustning, ett par av de då helt nysläppta Sony Nex5:eek:rna ett några Minolta SR och Minolta AF – E adaptrar och några objektiv han slängt med i förbifarten.

Några minuter senare utan att ens riktigt hunnit fatta vad som hänt stod vi då där och filmade vår första spelning, bandet ifråga? Eldkvarn.
Om det blev bra? Hmm har du hört den där om...

Nu, ett decennium senare och med närmare drygt 250 spelningar i ryggen, så är det fortfarande de helt oförberedda spelningarna som är roligast att filma, när vi hela tiden får ligga på gränsen till vad kamerorna klarar, manuell fokus, max-ISO och vidöppna f/1.4:eek:r jagandes efter artisterna som rör sig runt på scen, publik som knuffas och försöker tränga sig fram, skydda kamerorna, 3-4 för video och ett par för stillbild, inga omtagningar, det finns bara en chans, 100 procent koncentration 40-50 minuter i ett sträck.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag har filmat några spelningar men då 2-3 kameror. En helbild och en/ två som tar närbilder så att det går att klippa. Ljudet brukar jag spela in direkt från mixerbordet och publiken tar jag upp med en extra mikrofon som jag antingen hängt över eller ställt fram vid scenen.

Synken av ljud/ bild med tentacle systemet med hjälp av tidskod. Svårt annars.

Kameror BMd coole 6k och ursa g2, allt filmas i raw på högsta komprimeringen och iso 1250 och bländare 2,8 ungefär.

Klipp/ ljud / grade sync görs i resolve.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag filmar inte. Men tänker på det här med slumpen.
I början på åttiotalet spelade flera av mina kompisar i olika band. Själv var jag alldeles för omusikalisk för att delta. Men jag tyckte om att fotografera så jag hängde med på spelningar och fotade ibland. Alltså en ren slump, som kunde att lett till något större.
Långt långt senare. Snart femton år sedan. När mina döttrar började med fotboll så hakade jag på med kamera. En hobby som växt ordentligt och också började med slumpen.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Jag har filmat några spelningar men då 2-3 kameror. En helbild och en/ två som tar närbilder så att det går att klippa. Ljudet brukar jag spela in direkt från mixerbordet och publiken tar jag upp med en extra mikrofon som jag antingen hängt över eller ställt fram vid scenen.

Synken av ljud/ bild med tentacle systemet med hjälp av tidskod. Svårt annars.

Kameror BMd coole 6k och ursa g2, allt filmas i raw på högsta komprimeringen och iso 1250 och bländare 2,8 ungefär.

Klipp/ ljud / grade sync görs i resolve.
Ungefär så vi också gör, även om vi medvetet valt utrustning som är lite billigare att ersätta när den inte orkar med fler smällar eller bli dränkt i diverse mer eller mindre alkoholhaltiga drycker och regnväder :)

En annan orsak var att vi ganska tidigt insåg en mycket stor fördel med de små Nex-5T, och numera A6300 kamerorna, de vi intervjuar slappnar av betydligt mer inför vad jag förmodar att de upplever som en mer harmlös kamera än när vi använde några Nex VG20 för filmningen.

Det mesta jobbet med klippning/gradering m.m gör jag också i Resolve, i stort sett enda gången jag bootar upp Windows för numera är för att texta intervjuerna (i Örebro finns många döva och hörselskadade) och sätta på etiketter, för det är Vegas överlägset mycket snabbare och enklare att använda.

Jag filmar inte. Men tänker på det här med slumpen.

I början på åttiotalet spelade flera av mina kompisar i olika band. Själv var jag alldeles för omusikalisk för att delta. Men jag tyckte om att fotografera så jag hängde med på spelningar och fotade ibland. Alltså en ren slump, som kunde att lett till något större.

Långt långt senare. Snart femton år sedan. När mina döttrar började med fotboll så hakade jag på med kamera. En hobby som växt ordentligt och också började med slumpen.
Fotboll måste jag nog tyvärr säga att jag aldrig försökt mig på, eller jo Metallsvenskan under några år, men det vete tusan om det var fotboll eller vad det var, diverse hårdrocksband som möttes i en fotbollsturnering på dagen för att stå på scenen under kvällen rätt kul att se men fotboll...

Bullet på väg ut på plan för sin match.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vi är ett gäng som filmat musikskolans konserter.
Ibland ensamma med 2 kameror.
Normalt 3 pers med 4 kameror.
Det är kul och ett ansträngande efterarbete.
Bara att få till ljudet brukar ta några timmar.

Vi använder normalt bara videokameror Canon o ibland ngn panasonic, nästan alltid på statiskt placerade stativ.
Ljud plockas med kameror och ljudinspelare.
En ljudinspelare kopplas alltid rakt in i mixerbordet. Det betyder allt när man skall få fram vad som sägs av aktörerna på scen. Däremot kan man inte bara ha det ljudet, det måste mixas upp, för det är helt dött o platt.
 
ANNONS