Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avdelningen Prylar känns lite... oälskad

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Innan jag köper ett objektiv, brukar jag gå in på Prylar här på Fotosidan för att se vad andra tycker, vad de har betalat och vilka bilder som de har tagit med det. Men avdelningen känns lite... oälskad av utvecklarna.

Att använda sökfunktionen går ganska snabbt, men allt annat är långsamt. Inte snigellångsamt, men oförklarligt (för mig iaf) långsamt.

Prova att gå in på Prylar. Klicka på Objektiv. Snabbt får du upp valen »fasta objektiv« och »zoomobjektiv«. Klicka på exempelvis »zoomobjektiv«. Första sidan laddas rätt snabbt. Men klicka på sida två och märk skillnaden...

Prova nu att klicka i rullgardinen »Tillverkare« ovan och välj exempelvis Canon. Brukar också ta en stund – liksom när du här klickar på sida två och vidare.

Inget större problem, men eftersom allt annat (typ) på Fotosidan går väldigt snabbt, så undrar jag om det är databasen som är korrekt uppbyggd eller om det är något annat problem. Att sedan »Prylar« verkar döpas om till »Recensioner« efter en sökning är ju också en detalj som är lite fundersam.

Kanske används inte Prylar tillräckligt mycket för att motivera en optimering? Jag kan exempelvis inte hitta Canon RF 28-70/2,0 L USM i registret, trots att den har funnits på marknaden (om än i sparsamt omfång) i halvannat år. Vid en sökning kommer i stället Canon EF 17-40 upp, vilket är en intressant träff...

Nå, några tankar och funderingar. :)


/ Kiwi
 
Vi älskar alla avdelningar. :) Sökningen är inte perfekt. Vi har uppgraderat plattformen så att vi kan använda kraftfullare sökmotor (Elastic). Det borde vi försöka få till under våren. Det är ju väldigt mkt information där. Dock är det svårt att hinna med att få med alla prylar så Förslag är väldigt uppskattat.
 
Prova att gå in på Prylar. Klicka på Objektiv. Snabbt får du upp valen »fasta objektiv« och »zoomobjektiv«. Klicka på exempelvis »zoomobjektiv«. Första sidan laddas rätt snabbt. Men klicka på sida två och märk skillnaden...
Jag tyckte att första sidan gick ungefär lika långsamt som andra och tredje sidan. Lite småslött, men inte extremt.
Prova nu att klicka i rullgardinen »Tillverkare« ovan och välj exempelvis Canon. Brukar också ta en stund – liksom när du här klickar på sida två och vidare.
Det gick jättefort. Knappt märkbar fördröjning.
 
Något annat som verkar fel är sökfunktionen under prylar. När jag går till Prylar och där söker på Sony (i detta fall) utan att specificera något annat får jag upp två sidor med lite blandat kameror och objektiv, någon telefon och en blixt.

Går jag däremot till underavdelningen Digitala systemkameror och klickar vidare på bokstaven "S" får jag upp cirka tre sidor med Sony kameror inklusive tre stycken vertikalgrepp samt en knapp sida med Samsung och Sigma. Lite konstigt att delmängden Digitala systemkameror renderar fler sökträffar på Sony än en sökning på hela prylavdelningen.
 
ANNONS