Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bästa batteriet till 1ds mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

FrePe

Aktiv medlem
Detta är en fråga till alla nuvarande & tidigare ägare av canon 1ds mk2.

Vart hittar jag dom absolut bästa batterierna, är orginal dom bästa man kan hitta i kraft räknat eller finns det guldkorn i piratdjungeln som ger många fler exponeringar per laddning?

Priset är sekundärt.

Tack på förhand,

Fredrik

Det är dålig stil att sitta och puffa ett inlägg som bara legat inne några timmar.

Vad gäller batterier så tror jag inget slår originalet om du räknar med alla variabler som passform o.dyl.

Jasså du det tycker du, efter hur många timmar är det ok att puffa upp tråden? Vill bara veta för att inte bryta emot några regler nästa gång. Som du ser är just antalet exponeringar per laddning vad jag är ute efter i första hand så passformen & övrig byggkvalitet kvittar i stort sett.

Tack för ditt inlägg, men jag undrar finns det ingen som har erfarenheter kring batterierna i fråga?

När jag hade min 1ds mark 2 så hände det bara en gång att ett batteri tog slut på en arbetsdag. Ett batteri räcker till ca 1800 bilder utan problem, jag hade 2 orginalbatterier men köpte ett billigt pirat i nödfall ifall orginalen en vacker dag skulle lägga av. Använde knappt piratbatteriet så jag kan inte upplysa hur det var däremot orginalbatterierna är riktigt bra.

Tack Ove, Mina 2 batterier är orginal men jag har inte haft dom sedan dom var nya så jag vet inte riktigt hur pass begagnade dom är. Men 1800 exp på et batteri kommer jag klara mig på så det blir nog ett till orginal iallafall.

Brukar du alltid låta batteriet ladda ur helt och hållet innan ni laddar det, batterierna är av sådan typ att de blir sämre om man laddar dom innan dom är slut vad jag har förstått, men hur pass illa är det att ladda ett batteri innan det är helt slut?

När jag jobbar så brukar jag ladda batteriet jag använt varje dag det har funkat bra när jag sålde kameran ca 3 år gammal så funkade fortfarande batterierna lika bra som nya.

Batteriet till 1D2 och 1Ds2 är av NMHi-typ och har dubbla säkertetskretsar inbyggt, dels en säkring för överström/kortslutning och en temperatursäkring. Utöver detta finns även en termistor som tillåter laddaren att mäta temperaturen. Piratbatterier saknar ofta alla eller några av dessa delar vilket medför att batteriet kan ställa till skada eller få kortare livslängd. Då det är 10 st celler som är seriekopplade är det viktigt att alla celler har samma mängd laddning annars kan man råka ut för cellreversering, där en cell sedan inte vill ta laddning, batteripacken är kass.

Orginalbatteriladdaren laddar med ~0.1C dvs ca 10-12 timmar för full laddning, och sedan tillkommer tid för urladdning om du vill rekonditionera. Jag brukar "rekonda" var 5:e gång eller när det är extra viktigt att jag vet att batteriet är fulladdat. Tänk på att det kan låååång tid!

Canons batterier har även bra vädertätning, och har man ett gamalt batteri, kan man med fördel ta loss delen med lås och packning och montera på ditt "piratbatteri".

Tänk på att NMHi-batterier har ganska hög självurladdning så om du har ett "back-up" batteri i väskan så måste det fräshas upp med jämna mellanrum. De ny Lithium-ion cellerna är betydligt bättre här.

...... Brukar du alltid låta batteriet ladda ur helt och hållet innan ni laddar det, batterierna är av sådan typ att de blir sämre om man laddar dom innan dom är slut vad jag har förstått, men hur pass illa är det att ladda ett batteri innan det är helt slut?

Laddaren har en knapp med vilken du laddar ur batteriet innan den startar uppladdning. Rekommendationen är att ladda ur helt ca en gång per månad.

Jag skulla aldrig riskera att förstöra laddaren med ett piratbatteri som saknar skyddskretsar osv. Laddare kostar ny över 3000.-

Jag har aldrig hört någon som råkat ut för att ett piratbatteri (NP-E3) skulle ha förstört laddaren.... Det känns troligare i så fall är att kameran kan ta stryk, men även detta verkar vara långsökt. Definitiv troligt är att man kan förstöra sitt piratbatteri med felaktig laddning! Snabbladda ALDRIG NP-E3!!!

I mitt inlägg ovan så sa jag att det fanns en överströmssäkring, vilket inte är sant! Vad jag kan se på mina bilder är att det finns en termistor som styr laddningen, en temperatursäkring på 70 grader som är återställbar samt en temperatursäkring på 93 grader som måste bytas om den löst ut.

Vid ett batterihaveri där man får en kortslutning är tydligen det av yttersta vikt att man kontrollerar värmen, och genom att ha dubbla övertemp-skydd tycker sig Canon inte behöva en överströmssäkring. Det kan ju bottna i att kameran drar en rejäl strömstöt när elektromagneterna till slutaren aktiveras, och det kan ju vara svårt att säkra upp ett batteri där man har både låg strömförbrukning under lång tid samt stora strömspikar under kort tid.

ANNONS
Götaplatsens Foto