Annons

Bästa sättet för digital framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

munken

Aktiv medlem
Hej
Vet att frågan stötts och blötts flera gånger men får ändå ingen klarhet i hur det bästa resp. enklaste sättet att bearbeta raw-filerna i datorn är
Jag har öppnat mina .cr2-filer i CS2 med rawshooter men någonting säger mig att det kanske finns bättre vägar att gå?
En irriterande sak jag upptäckt är att raw-bilden i Photoshop inte är det minsta lik den .jpg bild som kameran producerar. Antar att detta har att göra med att kameran antingen bearbetar jpg-bilden eller så är det Photoshop som föreslår dumma justeringar, för raw-bilderna ser alltsom oftast mkt sämre ut när de öppnas i PS än .jpg-filen i windows browsern.

Tacksam för kloka svar och intressanta funderingar.

MVH Jonas

Jag var i precis samma sits som du för ett tag sedan. Till att börja med bör du kontrollera vilken parameter som kameran är inställd på. Jag har efter mycket om och men valt dessa värden.

Kontrast 0
Konturskärpa +2
Färgmättnad -1
Färgton 0

Nu tar jag alla bilder i RAW format och jag är faktiskt inte helt säker på om kameran tar hänsyn till parametrarna eller inte då. Det har varit lite si och så i de olika trådarna. Helt klart är att dessa inställningar påverkar JPEG bilderna.

Ta några provkort och öppna bilderna i ZoomBrowsern. Tools - Process RAW Images. I RAW Image Task kan du direkt se vad som händer om du ändrar parametrarna. Där kan du bilda dig en uppfattning om lämpliga parametervärden.

För RAW framkallningen har jag valt att köpa Capture One LE-versionen. Den kostar knappa 1 000.- och passar mig. Det finns massor av trådar som tar upp för och nackdelar med de olika alternativen. Jag tycker att C1 LE ger lite hjälp när det gäller att fixa till "rätt" vitbalans (Good & Bad) samt en "riktig" exponering (varning för utfrätta högdagar eller igensotade skuggor). Om du har flera bilder som är tagna samtidigt, så kan du kopiera över dina inställningar från referensbilden till de övriga. Sedan klickar du på "framkallning" och resultatet blir t.ex. 16-bitars TIFF filer på ca 46 mb/st. Allt tickar på i bakgrunden och du kan syssla med något annat.

Antar att du kommer få en hel del olika svar. Som de flesta andra program, så kan du ladda ner C1 och testa i 15 dagar.

Sök lite på ZoomBrowser, CaptureOne och RAW.

Att bilderna ser olika ut i PS och Windows browser kan t.ex. bero på vilken profil du vill att PS skall använda för att visa bilderna.

Eftersom du har en Canon, så använd ZoomBrowsern för att granska bilderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto