Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup band?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, har juh upptäckt att man har en HEL DEL (för tillfället ca 16 gb, och det växer!) bilder som jag måste ta backup på.

Funderade på o göra det på DVD, då det är ganska smidigt och har redan DVD-brännare. Men det blir MÅNGA skivor tillslut, och dessutom så har man juh hört en hel del om att hållbarheten kanske inte är den bästa på DVD-skivor.

Så tänkte därför införskaffa nån Band-Backup, som jag har hört att det håller längre, och dessutom har större kapacitet.

Men frågan är, VAD skall man satsa på, och vad kostar det?
Vill juh helst ha nån "stpr" standard, så att ifall den enheten man köper pajar om ett par år, att man fortfarande kan återställa infon från Banden!

Så tips, fakta om detta mottages gärna!

/Jocce

Bandstationer är i allmänhet ganska dyra - det blir nog svårt att hitta någon under 10k + banden som kan kan vara dyra om dom är av speciellt format. Dessutom ska ju banden förvaras i ganska strängt kontrollerad miljö, (låg temperatur och låg luftfuktighet) roteras i speciella cykler, så att du alltid har en färsk backup + att du kan gå tillbaka ett par steg i backupen om du skulle vilja.

Band kan dessutom trassla sig, och klibba ihop även på professionella bandstationer. Som jag ser det kan det vara ett bra alternativ för ett större företag som har utbildad personal, stort backup-behov (flera hundra nya GB/vecka), och ett speciellt klimatrum för anläggningen.

Men det finns ju faktiskt fler och enklare sätt!

Jag skulle rekommendera att alltid backa upp data på flera hårddiskar, samt göra flera dvd:er, och att förvara en av kopiorna på annan plats. Att använda t.ex. en extern firewire disk som bara kommer fram när du ska backa upp är inte heller någon dum idé.

Dessutom: Dvd med dubbla lager finns ju nu (8,5 GB), blu-ray (c:a 25Gb) kommer i början på nästa år, och HD-DVD (+50Gb) eller vad det kallas förmodligen under nästa år...

Håller med Rickard. Någon form av löstagbara diskar är ett bra alternativ. Det ger möjlighet till en kontinuerlig och snabb backup.

Ett billigt sätt är att plugga in ett extra IDE-kort i maskinen, och använda två eller flera hårddiskar som backup media. Hårddiskar är så pass billiga i dag, 160GB för 1000 kr. T ex kan man ha en backupdisk i maskinen och en i bankfacket.
En gång i månaden hämtar man disken i bankfacket och synkroniserar innehållet på de båda backupdiskarna, och sedan tillbaks till bankfacket.
Disken ansluts med t ex en hårddiskkasett. (www.mycom.se/kategori/
_data_datorkomponenter_lador_harddiskkasetter_1_15182.html)

En fördel är att backupen blir "levande", dvs den uppdateras hela tiden till skillnad från engångsbackupper som DVD/CD-R som skrivs en gång och sedan förvaras tills de behövs om 50 år eller nåt. Med hårddiskar så uppdateras även mediet allt eftersom utvecklingen går framåt, dvs du skaffar större och större diskar för varje datorgeneration.

En annan fördel är ju att backuppen finns snabbt tillgänglig hela tiden eftersom hela historiken ryms på en enda disk.
Det förutsätter förståss att man inte producerar mer än vad som ryms på rimligt stora diskar.

Edit: länken ovan parsades inte korrekt, därav länken i råform.

Senast ändrad:
Brejdol skrev:
Bandstationer är i allmänhet ganska dyra - det blir nog svårt att hitta någon under 10k + banden som kan kan vara dyra om dom är av speciellt format. Dessutom ska ju banden förvaras i ganska strängt kontrollerad miljö, (låg temperatur och låg luftfuktighet) roteras i speciella cykler, så att du alltid har en färsk backup + att du kan gå tillbaka ett par steg i backupen om du skulle vilja.
Jag kan hålla med om att många bandlösningar tenderar till att bli dyra för privatpersoner. I övrigt tycker jag att du svartmålar banden lite väl mycket men vi har kanske olika erfarenheter. Vad gäller den kontrollerade miljön så gäller det så gott som all datamedia; iallafall enligt Statens Provningsanstalt och de försäkringsbolag som jag har tagit upp frågan med.

Som privatperson tycker jag att spegling till en dator någon annanstans är smidigt men det beror lite på vad man vill åstadkomma med sin backup. Det handlar ofta om stora datamängder och då är binära diffar, typ rsync, trevliga för att få vettiga överföringstider.

Jocce skrev:
Ja, har juh upptäckt att man har en HEL DEL (för tillfället ca 16 gb, och det växer!) bilder som jag måste ta backup på.

Funderade på o göra det på DVD, då det är ganska smidigt och har redan DVD-brännare. Men det blir MÅNGA skivor tillslut, och dessutom så har man juh hört en hel del om att hållbarheten kanske inte är den bästa på DVD-skivor.

Så tänkte därför införskaffa nån Band-Backup, som jag har hört att det håller längre, och dessutom har större kapacitet.

Men frågan är, VAD skall man satsa på, och vad kostar det?
Vill juh helst ha nån "stpr" standard, så att ifall den enheten man köper pajar om ett par år, att man fortfarande kan återställa infon från Banden!

Så tips, fakta om detta mottages gärna!

/Jocce

Tyvärr är detta baksidan av den digitala fotograferingen. Kameran är billig, men det tillkommer dator för att hantera bilder,s amt ett behov att lagra bilderna säkert.

Jag har funnit att denna låda från Dustin med 2 T byte lagringskapacitet både rymmer bildarkivet och musikarkivet. Det är system som klarar haveri på en disk och den kan bytas under drift.

ANNONS
Götaplatsens Foto