Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bada med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
Är narturligtvis inte tillrådligt, men kan ske ofrivilligt om man råkar befinna sig på en hal klippa i skärgården....Kameran blev dränkt och slutaren började klappra. På skärmen stod "error 99". Nu har den legat och torkat i tre dar med alla luckor öppna. Dessutom följde jag ett tips här och rengjorde alla kontakter, tog ut båda batterierna, satte på "on" i fem minuter, stängde av, satte i kort, glugg och batterier, men det är fortfarande likadant. Spegeln stannar i uppfällt läge efter lite klapprande när man sätter på den.

Jag har ärligt talat ingen större förhoppning att den ska fungera igen. Det är trots allt ingen undervattenskamera. Om kameran skulle fungera igen är det väl mer eller mindre ett under. Lönar sig reparation tror ni kunniga här? Kameran är ju rätt gammal vid det här laget, men jag gillar den.

Vattnet kan ha trängt in långt in i kameran, och det är många platser där det kan göra skada, både genom att det leder över ström från en ledare till en annan, och att det är korrosivt. Också i Östersjön är salthalten tillräckligt hög för att vattnet ska vara mycket aggressivt mot elektronik, som ju alltid består av varierande metaller, och de här kretsarna arbetar med mycket svaga strömmar och ledarna ligger väldigt nära varann.

I regel när en sån pryl har blivit blöt med salt- eller brackvatten räcker det inte med att öppna luckor för att få den torr, utan man måste nog ta isär den, och det är ändå tveksamt om den någonsin blir bra igen.

Jag arbetar som servicetekniker på tv-produktioner utomlands och får titt som tätt in allt möjligt som bådar ofrivilligt. Så här brukar jag göra:
Om en kamera kommer i kontakt med saltvatten eller bräckt vatten bör du göra följande:
Ut med alla batterier, fort som tusan!
Skölj rikligt med rent vatten (flaskvatten eller kranvatten) om möjligt skölj också med isopropanol, jag vet att det låter galet och känns fel... Torka av det värsta, lägg sedan i en lufttät burk/låda/påse med silica gel påsar eller massa ris.
Låt ligga i minst 24 timmar.
Oftast vaknar det mesta upp efter en sådan behandling...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Det har nog gått för lång tid sen doppet för att skölja med rent vatten. Men tack för tipset. Canon service tar 700 bara för att ge kostnadsförslag. Jag har sett en annons på en 40D för 2000, så det är knappt lönt. Sigmaobjektivet som satt på funkar inte heller, och Tura lagar inget saltvattenskadat, säger dom.

Så det är nog kört, dessvärre.

Det har nog gått för lång tid sen doppet för att skölja med rent vatten. Men tack för tipset. Canon service tar 700 bara för att ge kostnadsförslag. Jag har sett en annons på en 40D för 2000, så det är knappt lönt. Sigmaobjektivet som satt på funkar inte heller, och Tura lagar inget saltvattenskadat, säger dom.

Så det är nog kört, dessvärre.

I det läget skulle jag definitivt ge TV-teknikserns metod en chans. Är kameran redan förstörd och kostar för mycket att laga. Är det ju verkligen mödan värt att prova en helt gratis metod (ok, några tior för en påse ris)

Varför inte bada kameran i en hink med vanligt kranvatten, och sedan se till att torka.

Petter ...

Det är nog tyvärr ganska stor chans att kameran redan har fått korrosion på viktiga delar, men om kameran ändå är körd så håller jag definitivt med om att det är värt att prova.

Kan ju inte skada att pröva, om den redan är paj...
Korrosion kan lösas med isopropanol som du kan köpa på apoteket...om det däremot varit vatten inne i kameran när du försökt starta kan du ha bränt kretsar, men det låter mer som att det är smuts som skall ut. Ha bara tålamod med torkandet...och lycka till! Jag är spänd på att höra hur det går.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Kan nu meddela läsekretsen att kameran faktiskt fungerar igen, efter en vecka med öppna luckor. Ingen vattenspolning eller isopropanol har tagits till, bara torkning. Däremot fungerar inte objektivet. Men jag har ju andra.

Prova att göra rent objektivkontakterna (båda på objektivet och på kameran). Dessutom kanske objektivet är lite tätare än kameran så att det tar längre tid att torka ur. Testa att lägg objektivet i en tät låda (eller påse) tillsammans med lite torr silica-gel.

Eller så är objektivet rökt. Inga garantier ges från mig för ovanstående råd. :)

Kul att kameran kom igång iallafall!

Jag låter det torka ett tag till så får vi se. Om det inte kommer igång igen kan jag ju alltid roa mig med att skruva isär det.....spännande att se hur det der ut inuti, om inte annat. Det är/var mitt favoritobjektiv som nästan alltid har suttit på.

ANNONS
Götaplatsens Foto