Annons

Bakåtkompatibel Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

snurrarfort

Medlem
Jag äger en Pentax k100d, med tillhörande kitobjektiv 18-55 mm, ett äldre pentaxobjektiv 28-80 mm (från en analog systemkamera) samt ett sigma 75-300 mm(som fungerar på den analoga systemkameran dit 28-80 hör ).

Jag får 28-80 objektivet att funka suveränt, men då jag kopplar på det större objektivet fungerar ingenting. Det enda som händer är att "av" blinkar på den lilla displayen bredvid avtryckninsknappen.

Enligt vad jag har hört ska Pentax K100d vara bakåtkompatibel med nästan alla äldre objektiv som passar deras systemkameror.

Någon som har någon idé eller aning om var problemet kan ligga ? Mycket tacksam för svar.

David, fotointresserad 16åring.
 

PederD

Aktiv medlem
Kontrollera att bländarringen står i läge A (om den har ett A läge) på ditt 75-300. Då ska det bara vara att tuta och köra.
Har den inte något A-läge (eller motsvarande) på bländarringen så måste du ställa in kameran att tillåta användning av bländarring enligt manualen. Jag tror du hittar denna inställning i C-menyn.
När detta är gjort ställer du kameran i M-läge och väljer bländare på objektivet. Tryck in AE-L knappen så bländar kameran ned och ställer in lämplig slutartid.

Mvh
Peder
 

fringie

Aktiv medlem
Kontrollera att bländarringen står i läge A (om den har ett A läge) på ditt 75-300. Då ska det bara vara att tuta och köra.
Har den inte något A-läge (eller motsvarande) på bländarringen så måste du ställa in kameran att tillåta användning av bländarring enligt manualen. Jag tror du hittar denna inställning i C-menyn.
När detta är gjort ställer du kameran i M-läge och väljer bländare på objektivet. Tryck in AE-L knappen så bländar kameran ned och ställer in lämplig slutartid.

Mvh
Peder
Gör det något att lämna att den tillåter bländarring om man sedan kopplar in ett "modernt/automatiskt" objektiv igen eller måste man ändra tillbaka den inställningen?
 

Kustbo

Aktiv medlem
Ok, tack för info. Ska genast testa. :) Lite konstigt att man inte har det som standardvärde på kameran vid leverans.
Det är ju den stora fördelen med Pentax att man kan användaa sina gamla objektiv då fattningen är den samma och mjukvaran klarar det, men visst vill de ju sälja nya objektiv så därför tror iaf jag att man förväljer som man gör och sedan får användaren leta fram funktionen om man tillhör alla de Pentaxianer som använder gamla manuella objektiv och det är det många som gör ;-)
 

fringie

Aktiv medlem
Det är ju den stora fördelen med Pentax att man kan användaa sina gamla objektiv då fattningen är den samma och mjukvaran klarar det, men visst vill de ju sälja nya objektiv så därför tror iaf jag att man förväljer som man gör och sedan får användaren leta fram funktionen om man tillhör alla de Pentaxianer som använder gamla manuella objektiv och det är det många som gör ;-)
Testade och det fungerade utmärkt. Vet inte om jag gör rätt men jag satte på Manuellt på objektivet. M-läge och sedan valde jag bländare och drog avslutaren till höger (OFF-ON-Cirkelsymbol) läste något om ljusmätning(?) eller nått där. Sedan tryckte jag på AE-L. Och därefter knäppte jag.

En sak jag märkte med olika objektiv var att mitt SMC Pentax-M 1:1,7 50 mm så fick jag upp meny att jag skulle välja 50 mm (antog det iallafall då det fanns lite olika val). När jag sedan satte i mitt 135mm Makinon så kom inte något sådant upp, satte i 50mm igen och fick fortfarande inte upp det??? Är det något man ska leta upp och välja igen och vart?
 

fringie

Aktiv medlem
Som parantes kan jag säga att jag lyckats ta kort med mitt analoga tidigare (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2744504.htm) men jag fick då ta kortet med "fel" fokus dvs när det var oskarpt i sökaren så blev det skarpt på bilden ungefär som fokus var förskjuten, provade mig fram tills bilden blev skarp.
Kan jag ha haft fel inställt tro? Kan iofs vara så att jag använde ett annat 50mm än det jag använde idag (har något mer i någon låda hemma som jag inte hittade nu så det kan iofs vara det objektivet jag testade och det är något fel på just det objektivet).

Känns som en helt ny spännande värld öppnat sig. Mycket sugen på att ta någon semesterdag och bara leka runt med kameran.
 

Kustbo

Aktiv medlem
När Du kör med manuella objektiv så mata in den brännvidd objektivet har vid uppstart annars vet inte kamran det, så på Ditt 50 välj 50 och på 135.an välj 135 osv.
Byter Du mella olika manuella så stäng av kameran så Du får välja om vid uppstarten annars tror kameran att Du har det första på ännu då ingen komunikation finns mellan kamera och objektiv om detta på MF objektiv.

Det brukar krävas lite övande och trixande innan man får till bilderna med MF men det går, och kolla om Dina amnuella objektiv har ett A läge, om så ställ bländarringen i det så kan Du skifta bländare via kameraratten som vanligt ;-)

M läge är det som gäller för kameran och så AE-L knappen för ljusmätningen som Du upptäckte, så bara ut och öva och knäpp ;-)
 

fringie

Aktiv medlem
När Du kör med manuella objektiv så mata in den brännvidd objektivet har vid uppstart annars vet inte kamran det, så på Ditt 50 välj 50 och på 135.an välj 135 osv.
Byter Du mella olika manuella så stäng av kameran så Du får välja om vid uppstarten annars tror kameran att Du har det första på ännu då ingen komunikation finns mellan kamera och objektiv om detta på MF objektiv.

Det brukar krävas lite övande och trixande innan man får till bilderna med MF men det går, och kolla om Dina amnuella objektiv har ett A läge, om så ställ bländarringen i det så kan Du skifta bländare via kameraratten som vanligt ;-)

M läge är det som gäller för kameran och så AE-L knappen för ljusmätningen som Du upptäckte, så bara ut och öva och knäpp ;-)
Ok vad väljer man om man kör ett SMC Pentax-A 35-70mm? Matar man in 35mm som brännvidd då?
 
ANNONS