Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bakfokus - ibland eller alltid ?

Produkter
(logga in för att koppla)

enfotograf.se

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en fråga som jag sökt svar på men inte hittat något bra som jag förstår.

Jag har en Nikon D200 (5 månader gammal), har bla ett 24-120 VR objektiv.
Oftast blir bilderna skarpa men ibland blir de oskarpa fastän jag bedömmer ljus/tid/bl osv osv som idealiska för att få en skarp bild.

Hur fungerar det däringa med bakfokus, om man råkat ut för det, har man det genomgående på samtliga bilder eller kan man ha det "nu som då"?

Mvh
Anders
www.enfotograf.se

enfotograf.se skrev:
har man det genomgående på samtliga bilder eller kan man ha det "nu som då"?

Jag tror man kan få missad fokus emellanåt, utan att det är så konstigt. Inte "bakfokus" alltså utan mer "felfokus"...

Dels finns det ju AF-C-läget, där kameran inte hindrar ett avtryck, även om det är suddigt.

Dels bygger AF-algoritmen på att kameran gör den sista justeringen i blindo (kameran vet vilket håll och hur mycket, och så släpps spärren direkt efter det), och det kan ju någon gång bli fel.

Sedan kan det handla om en kamerarörelse som inte ens VR kan hejda. Ibland händer det att man "vacklar" även om man är aldrig så rutinerad.

Alla "prylar" har toleranser. Då och då samverkar alla toleranserna åt samma håll, och då kan det bli fel så det märks, utan att de ingående delarna (AF-sensor, optik, spegel och hjälpspegel) är direkt felställda.

Ett sista skäl är att man inte får en visuell kontroll på AF-kameror, det ser bra ut i sökaren även med litet fokusfel och man avstår från att söka fokus igen, om det ser tveksamt ut.

Är det konsekvent bakfokus (eller framfokus) lär du få ha det hela tiden, men kanske mer eller mindre.

Jag undrar precis samma sak. Nyligen köpte jag en begagnad D200, inköpt i Oktober förra året och den beter sig lite underligt imellanåt. Den hade varit inne hos Nikon på justering för just bakfokus, men när jag monterar på min 70-200 blir bilderna suddiga på 200 mm om de befinner sig "för" långt bort. Ligger motivet strax bortanför närgränsen är det inte några problem.

Jag har dock inte uteslutit att det kan vara gluggen som behöver justeras då jag inte märkt av problemet på några andra gluggar ännu. Alternativt dioptriinställningen som behöver ändras, men då tycker jag att alla bilder borde lida av syndromet.

ANNONS
Götaplatsens Foto