Annons

Bakfokus på EOS 400D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Przemek

Aktiv medlem
Jag skaffade en EOS 400D för ca två månader sedan och har inte märkt något förän nu då jag köpte min nya telezoom. När jag använder bara den mitternsta fokuspunkten på kameran så hamnar fokus alltid lite bakom där den ska vara, det är samma beteende på samtliga av mina 3 objektiv, EF 70-200 f2,8 L IS, EF 17-40 f4 L och Tamron 90mm f2,8 macro. Jag har svårt att tro att det är fel på alla objektiven.

Är det någon annan som har märkt detta?

Det går att lämna in kameran för kalibrering men just nu tar den minst en månad att få det gjort vilket är lite surt.

Tycker mig känna igen det där ibland, blir inte alltid helt skarpt med mitt EF 75-300 heller. Skulle kanske kolla upp om fokus hamnar "bakom" önskad punkt där också.

//Mattias

Jag har för mig att jag läste i en manual att om man hade manuell focusinställning, skulle man "sikta" med den röda pricken något över föremålet du vill ha focus på.

Det är inte särskilt svårt att själv testa om kameran bakfokuserar eller inte. Här en websida där du kan ladda ner ett testkort och instruktioner för hur du ska göra. Det enda du behöver är en utskrift av pdf-filen som finns på sidan, din kamera och ett stativ.

http://www.focustestchart.com/chart.html

Detta testkort, och websidan, har tillkommit för att hjälpa till med påstådda bakfokusproblem på Nikon D70, men själva testet borde fungera precis lika bra för vilken DSLR som helst, även om detaljerna i beskrivningen av autofokussystemets funktion kan skilja.

Gör testet och kolla. Visar testfotografierna inget bakfokus är det förmodligen inte det som är problemet. Tyder de på bakfokus har du iallafall en konkret anledning att lämna in kameran för kontroll och kalibrering.

Tackar för Era inlägg.

Jag har gjort tester med en focus-chart och kommit fram till att kameran bakfokuserar med flera objektiv.

Jag tror jag får lämna in min kamera för kalibrering. Det är väldigt irriterande att komma hem med oskarpa bilder, det märks särskilt då jag använder min tele fullt öppen.

ANNONS
Götaplatsens Foto