Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bakgrundsstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
funderar på att införskaffa mig ett portabelt bakgrunsstativ.
Vad är det för kvalitetskillnader jag bör kolla?
Finns de som kostar 3000 kr och de som kostar drygt 1000 kr.

Fördel/nackdel med teleskopbom?
Manfrotto 052B väger med bom 5 kg kostar 3000 kr
Ett annat paket från Kaffebrus kostar h'älften och väger 5 kg.

Är vikten betydelse när det gäller stabilitet? Tänker att ju mer stativen väger desto stadigare står de?

Inputs från de som har erfarenhet av någon avde dyrare slagen och de billigare eller bättre opp har erfarenhet av båda är välkommet.

/Stefan

Jag skulle säga att den största skillnaden är hur många gånger de klarar av att plockas ner/sättas upp.

Jag har ett av de billigaste, och jag har inte använt det mycket alls, men tycker redan att gängorna till låsskruvarna börjar bli jäkligt slitna/glappa.

Vill du använda det utomhus så behöver du vikta det, oavsett om det är kaffebrus eller manfrotto.

Jag skulle säga att den största skillnaden är hur många gånger de klarar av att plockas ner/sättas upp.

Jag har ett av de billigaste, och jag har inte använt det mycket alls, men tycker redan att gängorna till låsskruvarna börjar bli jäkligt slitna/glappa.

Vill du använda det utomhus så behöver du vikta det, oavsett om det är kaffebrus eller manfrotto.

Hmm,
Sett nån på tradera för 1650 kr inkl frakt.
I det ingår 3*3,5 m tygbakgrund, teleskopbom och väska.
Verkar prisvärt med tanke på om jag vill fortsätta o ha bättre grejer så borde det inte vara så svårt att kränga den vidare eller köpt 052B stativ som jag tror kostar 400 kr/st om den nu är stadigare. Teleskopbomen behöver ju inte vara så stark o så tror jag heller slitaget på den är så märbar. Sen såg jag tex att på kaffebrus så kostar 4 st klämmor 299 kr och på clasohlson så kostar dom 12 kr/st för spännvidden 3 cm diameter.

Någon annan som tycker man bör satsa på en dyrare variant direkt? Och isåfall varför?

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto