Annons

Bandning redan vid moderat redigering. Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Nu skall det bli intressant vad expertisen säger för jag har gjort en liten iaktagelse vad det gäller bandning och blurr-filtren.

Jag har tagit ett porträtt med rätt stor bländare, ansiktet blev skarpt och det bortom ansiktet blev oskarpt unefär som jag förväntat. Jag gillade bilden och ville spela ut alla kort i photoshop. Så, jag börjar med att kopiera lager, kör gausisk oskärpa på hela rasket och lägger en mask och börjar måla tillbaka skärpan i ansiktet. Tanken är att jag ville förstärka oskärpan i bakgrunden. Så lägger jag till en svartivitt-justeringslager och är nöjd med defaultinställningarna.
Så zoomar jag in lite för att kolla detaljerna... OCH!! Jag har bandning där jag kört blurr. Va'fanken nudå?

Google google... talar om att jag antagligen redigerat för hårt. Nä, jag håller inte med.

Bort med ögat på svartvitta justeringslagret. Bandningen är kvar. Bort med blurrlagret. Ingen bandning.
Ahhha? Enbart blurr skapade bandning? Det är inte möjligt, jag har fotat i RAW, öppnat bilden i Photohops egen raw-öppnare, inte gjort så märkliga justeringar etc.

Så här är min hypotes:
Innan jag jag blurrar finns det ett visst mått av brus eller korn i bilden. När man blurrar så försvinner detta brus och vips är banden där. Jag testar att blurra bara några pixel, och vips är banden där direkt även om blurret inte direkt märks.
Så min slutsats är att om man blurrar i bilden skall man genast lägga tillbaka 1-2 procent brus så bilden återfår sin textur så bandningen inte uppstår.

Nu kanske en vän av ordning misstänker att min dåliga skärm visar bandning, men jag tror inte det då mönstret på bandningen inte ändrar sig med zoomningen.

Nu skall det erkännas en sak till, jag har redigerat i 8-bitarsläge så det är ju mycket möjligt att fler bittar skull göra susen. Hur som helst, är det nån som känner igen detta fenomen?

Bilagor

• savedforwebb-3-700.jpg
    savedforwebb-3-700.jpg
    11.2 KB · Visningar: 560
  • savedforwebb-3-700-croppad.jpg
    savedforwebb-3-700-croppad.jpg
    4.4 KB · Visningar: 547
Konverterade du bilden till 8 eller 16bit till Photoshop? Har sett på en del studiobilder med en väldigt mjukt tonad bakgrund att det blir bandning när jag konverterade en färdig bild från 16 till 8bit inför utskrift.

Om du kör 8 bit prova att byta till 16. Ska kika och fundera lite mer o återkommer om jag kommer på nåt :eek:) Snygg bild förresten!

/Micke

Tack för komplimangen. Jag tänkte försöka på Östsvenskan med denna (och tre till).

Jag måste erkänna att jag inte kommer riktigt ihåg hur bilden blev 8 bitar. Jag misstänker att jag inte gjorde nått aktivt alls, utan det blev nog 8 bitar direkt via Adobe raw. Undrar om det inte är defaultinställningen? Hur som helst, jag backade och trollade bort bandningen med ett 50% grått lager overlay som jag brusade ca 5% och målade in med en mask där det behövdes och lade samman neråt. Man kanske inte skall vara så skärpe- och brushysterisk? Ju större brusprickar, desto mindre bandkänslighet verkar det som. Vill man inte ha dem så tydliga kan man lindra transparansen i blandningsläget. Det skall bli spännande att se vad du hittar.

Jo, nog verkar det blir lite känsligare ju "finare" bilden är, men hur var det. Testade du att göra om den från början och välja 16bit istället? Vore lite intressant att se om det är samma fenomen som jag råkat ut för med fina toningar. Brukar undvika att göra 8bit JPG för finare utskrifter.

/Micke

En gissning utan att tänka efter för mycket, är det bandning i den meningen man brukar mena (i form av raka linjer) eller solarisering på grund av litet bitdjup? Graderingar som blå himlar tål inte mycket innan dom spricker, och det är kanske samma sak som händer i skuggpartierna här, det finns inte bitar nog för att visa gråskalan?

Kikar man på den bifogade bilden verkar det handla om det sistnämnda. Precis därför vore det jätteintressant att se vad som händer om man testar att använda 16bit istället.

Som du skriver är ju en blå himmel ett typexempel när det brukar kunna "skita sig"...

/micke

Nu skall vi se om vi blir klokare...
Jag tog samma bild direkt från raw-mappen och högerklickade på den och sa: Öppna med fotoshop. Då hoppar adobe raw igång. Jag valjde 16 bitar adobergb och struntade i alla inställningar.

Jag kopierade lagret, kör gausisk blurr ca 16 pixlar. Ett justeringslager till svartvitt ovanpå, struntade i alla inställngar utan tryckte bara OK.

Zommande in och det är lika randigt som förut, med enda skillnaden att bredden på ränderna är ungefär hälften så breda som när jag gör exakt samma manöver men väljer 8 bitarsläge.

I färg är det kanske lite svårt att urkillja nyanserna men tittar man noga så är de där. Nu är jag lite lat att ladda upp exempelbild eftersom den förra jag laddade upp blev förminskad så ränderna syns inte så tydligt som man kanske kan önska.

Det här är lite lurigt, för är det kritiskt med 16 bitar så har man problem om man kör elements.

Nästa iaktagelse jag gjort är att innan man kör blurr kan man tydligt urskillja en textur i bilden även på det som är ur fokus. När man kört blurr så försvinner denna textur. Jag gjorde nu stället så här: Jag skapade ett tomt nytt lager över det som nyss blurrats. Fyller det med 50% grå. Sen kör jag brus på den, 2-5 % så det blir ungefär samma gräng på grålagret som den oblurrade lagret. Byter till overlay blandningsläge och justerar transparansen på grå-lagret bruset blandar sig med bra med det oblurrade lagret. Lägger samman med det blurrade lagret.

Nu kan jag koppla på en mask och måla fram blurr som stämmer överens med det oblurrade lagret utan att det blir randigt. Verkar funka på både 8 och 16 bitar-läge.

Nästa experiment: Nytt tomt dokument från file-menyn. Välj svart och vitt på snabbknappen i verkygslådan. Skapa en brant gradient. Kör gausiskt blurr direkt på gradienten och det är precis lika randigt som i min bild, både i 8-bitarläge som i 16-bitarsläge.

Min slutsats är att blurrar man måste man tillföra nytt brus om det skall se vettigt ut.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    15.6 KB · Visningar: 437
ANNONS
Götaplatsens Foto