Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri-backup när eluttag inte finns?

Produkter
(logga in för att koppla)

robka144

Medlem
Hej, hej!

Jag ska ut på en längre resa till Indien och Nepal och systemkameran ska naturligtvis med. Jag kommer vilja ha någon bra batteri-backup, då det kommer bli långa perioder utan el. Är det någon som har något smart tips på hur man kan klara batteriförsörjningen utan tillgång till el, förutom vanliga extrabatterier och batterigrepp? Har kollat på en smart lösning från Philips, men vet inte om den kan funka:

http://travelheroes.se/b2c/Servlet?page=11&parent=sG113&sort=null&anr=PHSCE764

Någon som vet något om Philips adapter eller andra, liknane smarta lösningar på problemet?

Det blir en D300 eller D700 som jag kommer att använda.

MVH
Robin Karlsson

Det där är en svår nöt att knäcka.
Angående "Philipsmojängen", 8000mAh säger inget utan att veta batterispänningen, men om man antar att det i bästa fall rör sig om 7.2V så räcker det i teorin (utan förluster) att ladda ca 5.5 batterier, i praktiken kanske det rör sig om 2-4laddningar max.
Om spänningen internt är 3.6V blir det att halvera allt.

"Philipsmojängen" bygger ju på samma batteriteknik som redan används i kameror så jag anser inte det finns något att vinna.likson bara en annan förpacklning till priset av 10st piratbatterier.

Det är möjligt jag tänker fel nu, men kapaciteten på den apparat du länkade till är 8000 mAh (jag förmodar att det är det de menar fast de skriver "mA"). Det motsvarar alltså 5-6 vanliga kamerabatterier. Eftersom man ofta kan hitta lågprisbatterier till kameror för 150-200 kr styck skulle det bli en billigare (och enklare) lösning än Philips-apparaten.

Det kan vara en bra idé att ha med en billaddare också. Vet ju inte hur du tänker resa, men ibland är det lättare att hitta en bil än ett elurtag.

För övrigt kan man väl köra vanliga AA-batterier i batterigreppet till D300?

Edit: Där var jag tydligen några sekunder långsammare...

Det står ju "Ström ut: 5,6 V" så man kan väl gissa att de där 8000mAh är beräknade på den spänningen.

Solceller

Jag hade med ett gäng extra batterier och en solcellsladdare (http://www.silva.se/sv/Produkter/Ou...ductId={95AEAA53-E973-4307-AE48-7CEC3A3450E8}) i kombination med en billaddare under ett par veckor i en avlägsen regnskog i Västpapua.

Nu är väl inte en regnskog det bästa stället att förlita sig på solceller, men det funkade hyfsat de stunder solen var framme. Man bör dock ha med så många extra batterier som möjligt eftersom det kan ta nästan en hel dag att ladda ett enda batteri med solcellsladdaren. Och så måste man ju vara beredd på att det kan regna några dagar i streck (fast då kanske man å andra sidan inte använder kameran lika mycket som när det inte regnar).

Defenitivt en massa reservbatterier och så en 12V laddare för laddning via Cigg uttag i bil/buss mm.
Sen finns det en del smidiga hopfällbara solcellspaneler för såna här saker, dessa används ofta till att ladda GPS och annat på båtar där 230V saknas och inga fasta instalationer för laddning finns, eller under expeditioner i el lösa områden.
Finns även mjuka solceller som monteras på tex utsidan av en ryggsäck som laddar tex ett kamera batteri.

Ska Du vara länge på ett ställe så skulle jag kolla på ett litet bensindrivet elverk och skicka det i förväg så det finns på plats när Du kommer dit, sen när Du åker hem så sälj det på plats så slipper Du släpa hem det.

ANNONS
Götaplatsens Foto