Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri till Trippern?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hej igen!
Nya fråga, nytt batteri.. ;)

Min tripper laddar lite dåligt numera, kan inte tömma ett helt kort utan att batteriet tar slut. Fnkar ju med nätadapter men då tappar den liksom lite poängen ute i fält.

Har letat runt men inte hittat något bra tror jag. När jag sökte här i forumt stod nått om att det skulle vara LiPo batterier... skulle detta möjligen kunna vara rätt?

http://www.mytrendyphone.se/shop/default.asp?setlng=2&productid=6940

Verkar vara avsett för Ipod, någon som vet om det passar tripper?

Tack!

Lithiumpolymer är en teknik, inte en storlek eller typ. Det är för övrigt samma teknik som i dina EN-EL3a, du kan ju testa om de passar ;-)

Jag har en Tripper som jag inte börjat använda än. När batteriet i den dör kommer jag förmodligen att knåpa ihop något externt batteripack istället.

Om du nu vill byta batteri själv så skulle jag först öppna apparaten och mäta storleken på cellen.
Sedan är det bara att surfa in på närmaste hobbybutik och köpa en los LiPol cell. Tekniken är de samma så man behöver inte vara branschtrogen.

En liten varning dock. LiPol celler tål inte lika omild behandling som vanliga uppladdingsbara celler. Punktering av skyddsfolien eller kortslutning kan leda till brand.

Tack för era svar! Ska nog testa att klämma in ett EN-EL3a Jim! Men hammare borde det funka... kanske får tejpa igen luckan och möjligen lite till men... ;)

Det här med externt batteripack låter ju lite intressant, hittade ett sådant färdigt att köpa där man satte i AA batterier.. laddningsbara sådana har man ju ofta ändå med sig till blixten..

Tog mig in i Trippern igår kväll och fick ut batteriet, ska se om ditt tips är smidigt Per!

Tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto