Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier och laddare (nimh)

Produkter
(logga in för att koppla)

MortenG

Aktiv medlem
Hepp!

Jag har tittat på två olika batterier/laddare till en blixt. Den ena säljs på Cyberphoto, Uniross 2300mah med en snabbladdare (1h) (Uniross sprint). Den andra är från Scandinavian, Hähnel 2350 mah med laddare.

Synpunkter? Har läst att det bl.a. är bra om laddaren har deltaavkänning, vilket åtminstone uniross har...

Tacksam för råd,

/M

Vad är priset. Har du kollat på GP powerbank också om det är vanliga AA.

Deltaavkänning och timer är inte helt dumt att ha.

o en kabel för laddning i bil om man e ute o far mycket... behövs verkligen både delta OCH timer, blir inte det lite tårta på tårta?

Själv har jag en AccuPower laddare som fyller fyra AA, 2100 mAh på en dryg timma. Det e helt okej. Men det finns laddare som fulladdar på 15 minuter idag, det är grejer det...

På en snabbladdare "måste" man ha -dV, annars kommer batterierna att dö i förtid. Överladdning med hög laddström är riktigt dåligt för batterierna.
För laddare som laddar med C/10 eller liknande så är det inte lika nödvändigt. Där är det inte lika allvarligt med överladdningen. Man bör dock se till att använda batterier med den kapacitet (eller högre) som laddaren är avsedd för och man bör se till att de är helt urladdade innan man påbörjar laddningen, vilket inte behövs om laddaren har -dV.

Själv har jag en Powerbank Rapid från GP som jag tycker funkar bra. Den är lite smidigare att ha med sig än den laddare jag själv byggde ihop. :)

Uniross verkar, vad man läser om på andra forum, funka bra. Jag har ingen erfarenhet själv dock.

KG:
Man brukar ha timer som fallback på laddare med -dV. OM den inte skulle stänga av som den ska så slår timern ifrån lite senare och begränsar överladdningen.

dumbo skrev:
KG:
Man brukar ha timer som fallback på laddare med -dV. OM den inte skulle stänga av som den ska så slår timern ifrån lite senare och begränsar överladdningen.

okej, lite livrem till hängslena, jag e med! Jag lyckades spränga ett par batterier för många år sedan. Först sa det ena batteriet poff o sprutade sitt innehåll över golvet o innan jag hann fram för att ta ur det andra så sprängdes det med... så det skadar nog inte med lite extra säkerhet.

Jag har en GP PowerBank, den modell som laddar 4 AA på runt 1 timme. Har alltid fungerat utmärkt och man kan köpa till en bilkabel för strax under en hundring. Finns på Expert, Teknikmagasinet m.fl

batterie o så

Föredrar själv laddare som är intelligenta, dvs laddar ur ev kvarvarande ström och att de har separata laddkanaler till respektive batteri.
GP har nåt sånt för - 600- 800:-
Ilkka

ANNONS
Götaplatsens Foto