Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier till datorer i vildmarken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arrandir

Avslutat medlemskap
Jag har nyligen köpt en bärbar dator. Det är inte värdens bästa dator, men den duger. Är bra att ha med sig den när man är ute och fotograferar och fiskar. Brukar sitta om kvällarna i en fiskestuga (som inte har el) och redigera bilder och göra lite annat kontorsarbete. Problemet är dock att batteritiden inte är så lång. Funderar på att köpa ett batteri till, men de är bra dyra och ger ju bara några extra timmar. Har sökt lite på nätet och har hittat något som heter "batterypack", dvs vanliga baterier som är ihopkopplade och kan kopplas till olika små elektroniska apparater och ge dem el. Men som finns att köpa är ganska få, dyra och ligger på konstiga internetsidor. Vet någon vart jag kan få tag i någon form av externt laptop batteri? eller ett så kallat "batterypack"? Eller går det själv att bygga ett "batterypack"?

Hur gör naturfotografer och forskare som är ute i vildmarken i månader i sträck och behöver ström till sina datorer, kameror och lampor?

Är mycket tacksam för svar

Hur mobil behöver du vara? Om det är din egen stuga, har du funderat på solceller och batteri samt en 12V till 230V växelriktare?

Mikael

vädigt mobil

Jo, är en lösning. Har den lösningen i min båt och stugan är inte min utan klubbens. Fundrar mer på en enkel mobil lösning som man enkelt kan ta med sig. En liten batterilösning helt enkelt, men som ändå är kraftfull (minst 4h).

bstrom skrev:
Hur mobil behöver du vara? Om det är din egen stuga, har du funderat på solceller och batteri samt en 12V till 230V växelriktare?

Mikael

Varför 230VAC???
Du hittar ju converter 12VDC till ex. 18VDC (som de flesta datorer kör på. (Kolla Clas)
Då duger vilket batteri som helst.
Så många Ah som du orkar bära.
/Erik

Kolla moderna mc-batterier, 12volt gelbatterier, ingen risk för läckage. Och en sån där 12 till 18 voltspryl. Kolla Biltema.

JL 666

fujicanon skrev:
Varför 230VAC???

Du har helt rätt i att det är bättre att gå direkt till rätt spänning (jag är lite miljöskadad). Fast det är värt att kolla priser, ibland är en växelriktare att koppla den vanliga nätdelen i billigare än en DCDC-omvandlare.

Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto