ROYSAN
Aktiv medlem
Som många vet är strömförsörjningen av digitala kameror ett problem.
Nikon Coolpix 5700 exvis som drivs av ett Lihium Ion batteri EN-EL1.
Mycket kort livstid, med blixt alldelse för kort drifttid.
Batteierierna tycks även avta i kapacitet efter en ganska kort tid.
Jag tänkte höra om det finns några tips?
Kanske är ett visst fabrikat bättre, Nikon original?
Några erfarenheter?
Själv har jag funderat på att försöka hitta nya celler att byta ut i batteriet. Dels för att komma ner i kostnad dels för att kanske hitta bästa kvalitet.
En lösning skulle kunna vara att hitta Lihium Polymer celler att stoppa in i EN-EL1 batteriet.
Polymer har större kapacitet tål högre strömmar, och bör kunna laddas emd samma laddare.
En annan lösnig är att köra kameran på yttre spänning, Coolpixarna har ju uttag för yttre 8,4 Volt, vilken kan vara 5 - 9 Volt.
Bygga ett batterigrep byggt för ändamålet, med större celler, men kameran blir klumpigare att bära.
Nikon Coolpix 5700 exvis som drivs av ett Lihium Ion batteri EN-EL1.
Mycket kort livstid, med blixt alldelse för kort drifttid.
Batteierierna tycks även avta i kapacitet efter en ganska kort tid.
Jag tänkte höra om det finns några tips?
Kanske är ett visst fabrikat bättre, Nikon original?
Några erfarenheter?
Själv har jag funderat på att försöka hitta nya celler att byta ut i batteriet. Dels för att komma ner i kostnad dels för att kanske hitta bästa kvalitet.
En lösning skulle kunna vara att hitta Lihium Polymer celler att stoppa in i EN-EL1 batteriet.
Polymer har större kapacitet tål högre strömmar, och bör kunna laddas emd samma laddare.
En annan lösnig är att köra kameran på yttre spänning, Coolpixarna har ju uttag för yttre 8,4 Volt, vilken kan vara 5 - 9 Volt.
Bygga ett batterigrep byggt för ändamålet, med större celler, men kameran blir klumpigare att bära.