Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteritid, EOS 300, "tungt" objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pengi

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sedan en EOS 300 begagnad (inte 300D, utan kemiska). I den sitter två CR2-batterier, som jag fattade vid köpet som att dessa skulle vara nya. Något som även styrktes av batteriindikatorn.

Jag satte i en 36-bildersrulle och satte på mitt Canon 70-200/4L IS USM och fotade.

Visst, jag har lekt lite med den utan att fota, vilket kan ta batteri med, men inte överdrivet mycket.

Det som däremot hände var att precis när jag fotade sista bilden på rullen tog batteriet slut och kameran orkade inte rulla in sista biten av filmen. Fick gå till ett kolsvart rum, öppna och göra detta manuellt.

Är detta något man får leva med? Borde batterierna räcka längre? Borde jag stänga av bildstabilisatorn när jag fotar med denna kamera om jag verkligen inte behöver den? Fokusera så mycket manuellt som möjligt för att slippa köra fokuseringsmotorn så långt? Eller var det möjligt att dessa batterier inte var så fräscha som jag förstog att dom skulle vara?

Jag har upplevt samma sak ungefär med att de dyra batterierna äts upp rätt snabbt. Rådet är att använda mindre ström helt enkelt - stäng av IS, focusera inte så mycket och undvik AF servo.

Jahopp.

Då antar jag att jag får leva med det, kanske bygga ett eget batterigrepp-aktigt eller liknande till den. Det är trots allt bara ett extrahus för att jag skulle kunna testa att fota kemiskt någon gång medans det fortfarande finns möjlighet relativt lätt.

tack för svaret

Mitt hus är också strömlöst. Tänkte köra en rulle eller två i sommar för skojs skull igen, men jag undviker mitt 300 f/4L till EOS 300 då det objektivt i AF-servo äter upp batterierna fortare än filmen. Batterierna är dyrare...

ANNONS
Götaplatsens Foto