Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med viss konfiguration av dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Österdahl

Aktiv medlem
Dags för hem-PC på frugans jobb och jag är inte längre insatt i vad som gäller...
-Jag (edit: VI menar jag förstås) vill ha en dator optimerad för bildbehandling, spel är ointressant. Vill alltså undvika att plocka ihop prylar som är snabba men ändå inte nyttjas fullt ut pga fel konfiguration. T.ex. minnena kan inte köras för fullt pga processor eller chipset osv, osv.
Kommer att köra XP Pro

-Datorn som är intressant bygger på Intel 945P-chipset.

-Processorer: Intel Pentium4640,650,660.
Intel Pentium D830 Dual Core, D840Dual Core ,D850 EE DualCore. Vilken?

-Minne: 2048MB DDR2 PC533 eller 2048MB DDR2 PC667. Vilka?

-Grafikkort: ATI Radeon X300SE, X700PRO, X850 XT. VIlket?
 
De som jobbar med bilder är i samma sits som de som vill spela de nya och häftigaste spelen. Båda gruppena behöver de dyraste datorerna. Dessutom ganska likartade datorer.

Dock är det inte, till skillnad från spelare, fullt lika viktigt med det allra nyaste och kraftigaste grafikkortet för en bildbehandlare. Istället får bildbehandlarköparen satsa de pengarna på minne. Mycket minne. Mera minne. Mycket mera minne. Mest minne. Och en backup.hårddsik också förstås.

-Processor, inte den dyraste, inte den billigaste. Ta istället den dyraste i mittensegmentet. Duger förmodligen gått och väl.

-Moderkort, inte det billigaste, de brukar ofta vara buggiga och saknar kablar och utförliga manualer m.m. Moderkortet är hjärtat i hela ditt datorsystem, satsa på de nästdyraste, i prisläget 1500-2000kr. Asus har bra moderkort i den prisklassen.

-Minnet behöver inte vara av det dyrare slaget där minneskorten är testade parvis och säljs i par och kostar därmed dubbelt så mycket per styck, än som de minneskort som testats enbart enskilt. Kingston eller ngn annan märke som ger livstidsgaranti på minnena. Behöver alls inte vara av de dyrare minnena, som sagt, då det ändå är moderkortet som avgör mer hur snabbt och stabilt ditt system kommer att vara. Men kom ihåg att köpa mycket minne, minst 2 GB, helst det dubbla.

-Nätaggregat, oerhört viktig men ofta förbisedd faktor för spelare och bildbehandlare, eftersom dessa användare verkligen belastar datorerna. Det nästviktigaste inköpet är ett ordentligt nätaggregat (val av moderkort är ännu viktigare). Annars kan man få strul med att datorn låser sig ibland o.dyl. De billiga och dåliga aggregaten kostar från 250kr och uppåt, de halvmesiga som marknadsförs som "bra", kostar mellan 500kr och 800kr. Men de riktigt bra kostar mellan 700kr och 1500kr. (Sen finns det en überklass även ovanför dem, de kostar mellan 4000kr och 8000kr. Behövs ej!). Svårigheten är att, trots det höga priset, hitta ett aggregat som verkligen är bra. Det är det mycket få som är.I någon av de allra nyaste numrena av Microdatorn testade de ett antal nätaggregat. Läs det testet innan du köper något.

-Låda (chassi). Bara den är funktionell och du tycker om designen så köp den du vill ha. Se dock till att den har plats med det antal CD-spelare och hårddiskar du tänker köpa. Och att moderkortet passar till den. Stort plus om det finns USB-kontakter på fronten.

-Grafikkortet. Här klarar du dig även om du inte köper det allra nyaste och dyraste. Men mycket kan du inte spara. Köp antingen ett av de nya modellerna som ligger ett segment lägre i prisklass än de allra dyraste, eller så köper du förra generationens bästa modell för en reducerad pris.

-Hårddiskar. Minst två stycken då det då är lätt att backup-kopiera bildfiler till den andra. Dessutom fungerar PS snabbare om cashminnet läggs till en annan hårddisk än var PS är installerat. Jag har slutat med alla RAID-byggen med hårddiskar, då de alltid har börjat strula efter några månaders använding. Och då förlorar man lätt datan i alla hårdiskar, även om det bara är en som strular. Såvida man inte byggt ett raid-1 system som automatiskt gör backup. Problemet för mig har varit att inte ens det har varit säkert, då själva infon om raidkonfigurationen ibland har blivit korrupt. Och då har jag förlorat datan i alla hårddiskar. Därför rekommenderar jag att ni kopplar in hårddiskarna helt vanligt, utan RAID.


-Bildskärm. Köp ett bra. :)


Edit: Jag ser nu att ni ska köpa ett hem-PC. Då kanske man inte kan välja helt fritt bland komponenterna. Jag bygger alltid mina datorer från komponenter själv, och skrev rekommendationerna därefter.
 
Österdahl skrev:
Dags för hem-PC på frugans jobb och jag är inte längre insatt i vad som gäller...
-Jag (edit: VI menar jag förstås) vill ha en dator optimerad för bildbehandling, spel är ointressant. Vill alltså undvika att plocka ihop prylar som är snabba men ändå inte nyttjas fullt ut pga fel konfiguration. T.ex. minnena kan inte köras för fullt pga processor eller chipset osv, osv.
Kommer att köra XP Pro

-Datorn som är intressant bygger på Intel 945P-chipset.

-Processorer: Intel Pentium4640,650,660.
Intel Pentium D830 Dual Core, D840Dual Core ,D850 EE DualCore. Vilken?

-Minne: 2048MB DDR2 PC533 eller 2048MB DDR2 PC667. Vilka?

-Grafikkort: ATI Radeon X300SE, X700PRO, X850 XT. VIlket?

Processor: IP D850EE DualCore

Minne: 2048 MB DDR2 PC667

Grafikkort: ATI Radeon X300SE

Därför att: DualCore och snabbt minne gör mycket för prestandan, grafikkort påverkar endast marginellt. Om det inte finns ex. dubbla skärmutgångar eller liknande på de dyrare korten som du behöver.
 
Tack för tipsen!
Och ja, jag har det begränsade urval av komponenter som jag nämnde. Vill bara vara säker på att man inte tar T.ex det dyraste minnet (av de jag har att välja mellan) och sedan inte utnyttjar det för fullt därför att man begränsas av t.ex processorn.
 
ANNONS