Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver lite hjälp och tips

Produkter
(logga in för att koppla)

yannieto

Ny medlem
Tja!

Är en foto intresserad kille på 22 år. Har alltid tagit amatör foton, får mig att koppla av och ha kul. Har nu dock bestämt mig för att skaffa en "riktig" kamera! Vilket kommer bli sjukt kul och intressant hobby.

Har två alternativ;

Canon EOS 600D och Nikon D7000, båda är ju extremt bra men Nikon har bättre passform för mina händer än Canon. Fast det är trevligt och få tips om båda ifall man väljer en Canon.

Samt vill jag köpa hela köret objektiv och flash samtidigt. Så vad skulle ni kunna rekommendera till någon som tar bild på natur,städer och personer.

Jag är beredd och betala 20.000 kr. Med kameran ett bra objektiv och en bra flash. Hur långt kommer man med det? Vet inte så mycket om objektiv mer än att de förbättrar bilderna extremt mycket. Rekomenderar ni auto eller manuell objetiv?

Håller på och gör ganska mycket just nu så lär nog ta ett tag innan jag får ihop det. Men att börja samla och ha mål är ju alltid bra.

Skulle va ytterst tacksam för alla tips.

MVH; Jan

Canon 600D och Nikon D7000 är helt olika klasser, D7000 bör jämföras med 60D och på vissa punkter 7D.
Så i mina ögon så är valet mellan de två kamerorna väldigt enkelt.

Mitt råd är alltså D7000 och en SB-700. Nikons blixtsystem är riktigt bra, går att styra blixten trådlöst via din kamera.

När det gäller objektiv så hade jag valt 16-85/3,5-5,6 VR som följer med ett av D7000 kitten. Kör med det objektivet tills du vet vad du saknar, mer tele, mer vidvinkel eller kanske ljuststarkare.

D7000 + 16-85 + SB700 = 15 980 på Cyberphoto. Då har du 4000 till stativ, väska, minneskort och ett exemplariskt porträttobjektiv (Nikon 50 1.8D).

---
Har två alternativ;
---
Nae, lite fler har du allt. :)

---
Rekomenderar ni auto eller manuell objetiv?
---
Tveklöst autofokusobjektiv. Skulle tro att minst 99,9999% av de bilder som tas i världen idag tas med autofokusobjektiv. Men du kommer att vilja ha inte bara detta, utan också autoexponering, autonedbländning, antiskak (i kameran eller i objektivet) och EXIF. Alla moderna system kan ge dig detta.

---
Men att börja samla och ha mål är ju alltid bra.
---
Absolut! Jag gör sammalunda - håller också på och sparar till min drömkamera... :)
.

Ska Du börja helt från början så tycker jag Du ska studera objektivutbudet först.
Skapa Dig en uppfattning om vem Du tror har det objektivutbud som Du kommer att ha mest glägje av. Svårt för en nybörjare men Du blir lätt fast i ett märke för lång tid eftersom Du inte kan flytta objektiven mellan märkena.

Om jag utgår från mig som glad amatörfotograf hade jag valt följande om jag hade 20 000 och skulle börja från början, jag rekommenderar bara det jag själv provat och funnit vara bra:

Nikon D7000
Nikon AF-S 35/1,8 DX (mycket prisvärd normal, ljusstark, mycket bra skärpa)
Delsumma ca 11 000:-

Utökning med bra ljusstark normalzoom:
Tamron 17-50 / 2,8 (den utan VC även om den med VC är ok, bara inte värd de extra pengarna)
Ca 3000:- Finns för under 2000 på blocket.

Summa: 14 000:-

Sen är frågan om du vill ha vidvinkel eller tele.

Tele:
Nikon AF-S 70-300 VR (ca 4500:)

Vidvinkel:
Tokina 11-16/2,8 DX (ca 6000:)

Får du plats över i budget så köp blixt Nikon SB-700 och / eller sjysst stativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto