Annons

Behöver tips angående stativköp

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Jag har idag ett billigt stativ som gör så att jag enbart känner mig låst när jag fotograferar med den och därför använder jag den ej. Den känns plastik och så är den så begränsande när det kommer till att vrida på kameran.

Jag skulle vilja köpa ett prisvärt stativ med kullen istället. Jag är enbart amatör det behöver inte vara sv. Värsta sorten. Kan någon tipsa mig om ett prisvärt stativ?

Behöver tips angående stativköp.

Jag har idag ett billigt stativ som gör så att jag enbart känner mig låst när jag fotograferar med den och därför använder jag den ej. Den känns plastik och så är den så begränsande när det kommer till att vrida på kameran.

Jag skulle vilja köpa ett prisvärt stativ med kullen istället. Jag är enbart amatör det behöver inte vara sv. Värsta sorten. Kan någon tipsa mig om ett prisvärt stativ?

Valet beror väl på vad du skall ha det till; i studio eller släpa på vid långturer i fjällen eller ute men runt knuten...?

Stod inför valet själv och funderade länge. Detta blev mitt val; Benro A2980T+kulled Nr2. ca 2300kr. Mycket stabilt och lätthanterat men väger en del. Mittsången kan dras ur och vinklas på alla möjliga vis, har krok för motvikt också. Kulleden mycket smidig. Rekommenderas! Lyckat till! /mvh Leif

Hej,

Jag kan tipsa om det stativet som jag använder tillsammans med en 650D med batterigrepp samt 70-300L:

Velbon ULTRA REXi L

Finns att köpa i paket tillsammans med kulled QHD-53D för runt 1800kr, bara stativ kostar runt 1300kr.

Otroligt smidigt och lätt stativ (1.4kg) som när det är ihopfällt tar minimalt med plats (34cm), vilket gör att man inte drar sig för att att ta med det när man reser. Väska ingår.

Fördelar utöver vikt och storlek är stabiliteten, hög arbetshöjd, möjlighet till makrofotografering samt vattenpass på kulleden.

Nackdel enligt vissa är låsfunktionen på benen, men jag tycker att det funkar ok efter att man öppnat och låst benen ett par gånger.

Du skriver inte vad du ska ha det till, men det finns t.ex. en hel del billiga kinikopior av Gitzos stativ som säljs under namn som Benro och Triopo. Du bör kunna få något som klarar det mesta för under 3000kr inklusieve huvud, och betydligt mindre om du bara har en liten lätt kompaktkamera eller någon lite lättare spegellös systemkamera och inte tänker använda några långa telen.

Så i brist på info, lite allmänna råd. Räkna inte med mittpelanens höjd när du funderar på hur högt stativ du behöver. Drar man ut den förlorar man väldigt mycket i stabilitet. Den är mest till för att enkelt kunna justera höjden någon centimeter hit eller dit. De flesta stativ har ganska tunna yttersta bensegment och de flesta stativ blir ganska skrangliga när alla segment är utfällda ofta är detta fenomen värre på stativ med många bensegment. En bra ide är att köpa ett så pass högt stativ att man sällan varken behöver dra ut mittpelaren eller dra ut det yttersta bensegmentet. Ju fler bensegment stativet har desto fler lås måste låsas och låsas upp, vilket gör att det tar längre tid att sätta upp och fälla i hop stativet.

Vad det gäller materialval, satsa på kolfiber, det dämpar vibrationer bättre än aluminium. Problemet och fördelen med kolfiber är att det är ganska lätt. Det är ett problem för att ett stativ blir stabilare och påverkas mindre av vind och tar bättre upp vibrationer ju tyngre det är, och fördel för att det är lättare att bära med sig. Lösningen blir att hänga en påse med sten, eller kanske kameraväskan i en krok under stativet när man väl är framme. Lagom vikt för ett stativ är ca 3-4 ggr utrustningen man har på.

Vad det gäller lås, se upp med snäpplås så att de inte är utformade så att de kan haka i saker och ting. Skruvlås är att föredra om du behöver arbeta tyst.

Tack för era svar!

I dagsläget använder jag extremt sällan stativ, men det är nog främst för att jag ej är nöjd med det jag har.

Det jag vill ha ett stativ till är främst då jag vill få med hela familjen på kort, för porträtt i studio samt för kortare utflykter från hemmet( vikten är alltså inte ett stort problem).

Jag ska kika på de förslag ni har listat.

ANNONS
Götaplatsens Foto