Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Behandling av nitratfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som har erfarenhet av att hantera nitratfilm? Klippte just en liten remsa ur filmen och proveldade över diskhon, det brann ungefär lika snabbt som stubinen till en fyrverkeripjäs, så ja, det råder ingen tvekan om att det är nitratfilmer.

Jag har fått tillgång till ett ganska stort fotoarkiv med bilder från Tyskland 1920-1930, vet inte så mycket mer om det men fotografen i fråga är inte i livet längre och jag är lite sugen på att scanna in åtminstonde delar av det.

Men, det är ju brandfarligt, har sökt efter källor på HUR brandfarligt det är eller HUR man ska hantera det men sådana källor är det inte så gott om på nätet. Någon som har tips? (Antar att ställa scannern på diskbänken och ta risken att den brinner upp är ett av alternativen antar jag...)

Bilagor

• tyskland_1.jpg
    tyskland_1.jpg
    9.2 KB · Visningar: 863
Nitratfilmens farlighet var väl mest påtaglig på biograferna. Lampan i en bioprojektor är tillräckligt varm för att elda upp även modern film, OM den skulle fastna (sett filmen Cinema Paradiso?).
Hantering i låg värme och normal luftfuktighet borde dock vara ok. Men ring museet, Kungliga biblioteket eller nåt sådant ställe där film arkiveras, de borde kunna berätta om ev. försiktighetsåtgärder...

kan inte säkert...
men jag har för mig att nitratfilm kan självantända vid 42 grader... tror oxå att den kunde smälta och bli kladdig innan den började förstöras...
kolla med tex Malmö museum, det var en artikel i senaste numret av f om dem de verkade ha storerfarenhet. Även Nationalmuseum? kan ha information har för mig att det finns någon skrift med en del anvisningar om gamla bilder, kanske även nitratfilm...

lycka till..

/b

För ett par år sedan ringde jag runt som en liten blå för att få tag på information om nitratfilmer då det visat sig att ett fotoföreningsarkiv innehöll ett antal rullar nitratfilm. Bäst hjälp fick jag på Svenska Filminstitutet som har hand om ett stort arkiv.

Föreningens arkiv finns på en större högskola och utan att veta från eller till hade gamla medlemmar i föreningen lagt dit ett par rullar nitratfilm, i samma lokal som det övriga arkivet (som delas med högskolan, studentkåren och studerandesektioner). De som upptäckte det hela var inte jätteglada på oss...

Har för mig att det bildas en del mindre nyttiga gaser och andra ämnen när nitratet sönderfaller.

ANNONS
Götaplatsens Foto