Annons

Behov av makroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Norvinge

Medlem
Jag har en Nikon D3000 med medföljande 18-105 objektiv som jag tycker fungerar alldeles utmärkt.
Nyligen har jag fått ett behov av att kunna ta bilder på små prylar vilket fungerar någorlunda med objektivet. Jag har av bekvämlighetsskäl inte experimenterat med slutartider o.s.v utan kör på automatläget.
Tar jag en bild på ett litet objekt på nära håll tenderar motivet att bli suddigt redan några centimeter längre bort.
Är ett macro objektiv att rekommendera?
Har brännvidden betydelse?

Om jag tolkar dig rätt är ditt problem att inte hela motivet blir skarpt. Detta beror på att skärpedjupet blir kortare med större förstoring och det går inte att komma runt med hjälp av ett makroobjektiv. Det enda ett makroobjektiv gör att att ge dig möjlighet att komma ännu närmare, vilket ger större förstoring, men åxå ännu kostare skärpedjup.
Om du redan testat att blända ner så mycket det går så finns det eg bara två sätt att komma runt problemet, om du inte kan leva med att en del av motivet är suddigt:
1. Objektiv med tilt/shift, vilket gör att man kan luta skärpeplanet så att det passar ens motiv/bild bättre. Dyrt.
2. Focus Stacking, vilket innebär att man tar ett antal bilder med fokus på olika avstånd och låter ett program sätta ihop de skarpa delarna av alla bilder.

Prova att ta samma bild med objektivet inställt på 105mm (max tele), kameran inställd på A (du väljer bländare) och sätt bländaren till f/16 eller f/22, slutartid inte längre än 1/20s, VR påslagen, och auto-ISO. Ju ljusare omgivning desto bättre (dagsljus, lampor, blixt) så blir ISO-talet lägre och du får mindre brus.

Så blir dina bilder troligtvis betydligt skarpare över ett större djup i bilden.

Att köpa ett nytt makroobjektiv för 4000-8500kr är en dålig idé om du inte vet hur du skall använda den kamera och det objektiv det du redan har.

Tack för all hjälp!
Väntar med investeringar och tar en närmare titt på grejerna och provar era förslag.
Det största bekymret jag har är en konstig fobi som tar sig i utryck att jag vägrar läsa instruktionsböcker och manuale,r vilket ibland leder till besvärligheter.

Hm lite svårt om man inte vet själva problemet.

Är det att du inte kan fokusera så nära du vill så att objektet blir suddigt (du går nära sen blir motivet suddigt)

Eller är det att när du går så nära blir det skakningsoskärpa (kameran rör på sig så motivet blir suddigt)

Eller ett tredje alternativ :)

Bifogar ett exempel. Bra skärpa inom den gula ringen. Utanför blev det suddigt.

Fokusera brukar kameran göra. Visserligen har min D3000 med 18-105 då och då svår att fokusera nära objekt jämfört med min gamla Nikon D50 (den var rätt dyr för 7 år sedan) med 18-50.
Jag använder nästan uteslutande stativ när jag tar närbilder.

Bilagor

• Exempel.jpg
    Exempel.jpg
    8.8 KB · Visningar: 263
Bifogar ett exempel. Bra skärpa inom den gula ringen. Utanför blev det suddigt.

Fokusera brukar kameran göra. Visserligen har min D3000 med 18-105 då och då svår att fokusera nära objekt jämfört med min gamla Nikon D50 (den var rätt dyr för 7 år sedan) med 18-50.
Jag använder nästan uteslutande stativ när jag tar närbilder.

Hur nära man kan gå motivet och få fokus beror på objektivet, vissa har dålig närgräns och några väldigt bra (Macro har väldigt bra).

Vad hade du för inställningar när du tog den bilden?

Skärpedjupet är för kort för att få allt i fokus. Gör som någon sa här innan, sätt på A och ställ bländaren till f/22 och sätt fokus på samma ställe. Du kommer att behöva ett stativ om du ska använda bländare 22 eftersom att slutartiden troligtvis kommer att bli för lång för att köra handhållet.

Lägg gärna upp en bild när du gjort det ;)

/Hannes

Tyvärr kommer det inte att fixas med ett macro-objektiv. Du kommer känna att du kan gå MYCKET närmare än med 18-105 dock kommer du också märka att skärpedjupet kommer också att bli mycket kortare. (det kommer alltså att bli en ännu smalare strimma som blir skarpt)

Ska provfotografera vid tillfälle och återkommer med resultat.
Bilden som jag bifogade blev visserligen otydlig eftersom jag tvingades banta den för att få in på forumet.

ANNONS
Götaplatsens Foto