Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Belastningsproblem
- Trådstartare dl_4711
- Start datum
"Problemet" är orsakat av att trafikmängden kostant ökar, förbättringar gör vi regelbundet.
Senast för någon vecka sedan, då gav vi Fotosidan lite mer "utrymme" på databasserver delen.
Sen någon månad/månader tillbaka har det runt 9 på morgonen och 22 på kvällen varit "problem" tider ....dvs. hög belastning.
-Thomas
Senast för någon vecka sedan, då gav vi Fotosidan lite mer "utrymme" på databasserver delen.
Sen någon månad/månader tillbaka har det runt 9 på morgonen och 22 på kvällen varit "problem" tider ....dvs. hög belastning.
-Thomas
dl_4711
Aktiv medlem
talthoff skrev:
"Problemet" är orsakat av att trafikmängden kostant ökar, förbättringar gör vi regelbundet.
Ah, Södra-Länken-problematiken. Man bygger om så att man klarar dagens kapacitetskrav istället för morgondagens.
Förstår inte fnuttarna, anser du/ni att det inte är något problem när medlemmarna inte kan nå sidan?
dl_4711 skrev:
Ah, Södra-Länken-problematiken. Man bygger om så att man klarar dagens kapacitetskrav istället för morgondagens.
Vad menar du med detta ?
Södra länken är ett 10-års projekt, planeringen av datorkraften etc. för Fotosidan reviderar vi 1-4 ggr per år.
Sen finns det ju en ekonomisk parameter med i spelet också, mer kraft kostar pengar...
I Södra Länken handlar det ju delvis om helt andra saker, typ om vi vill ha motorvägar typ dom som finns i USA mellan våra hus ....
Förstår inte fnuttarna, anser du/ni att det inte är något problem när medlemmarna inte kan nå sidan?
Vad jag menar är att just kring dessa tider är det oftast problem, dom dagarna vi har belastningesproblem.
Dygnet har 1440 minuter, <10% av så är belastningen för hög. Vissa dagar är det en topp på några/någon minuter. Ibland är det som det exempelvis var ikväll snare en timmes högtryck.
-Thomas
dl_4711
Aktiv medlem
talthoff skrev:
Södra länken är ett 10-års projekt, planeringen av datorkraften etc. för Fotosidan reviderar vi 1-4 ggr per år.
Då borde ni ju definitivt kunna komma undan dessa problem. Någon funktion för belastningsökningen finns säkert att utgå ifrån.
Sen finns det ju en ekonomisk parameter med i spelet också, mer kraft kostar pengar...
Lider fotosidan av ekonomiska problem?
Att kraft kostar pengar förstår jag väl. Vilken kraft är det som är begränsande? Serverkapacitet? Nätkapacitet? Databasproblem?
I Södra Länken handlar det ju delvis om helt andra saker, typ om vi vill ha motorvägar typ dom som finns i USA mellan våra hus ....
Givetvis, metaforen funkar dock ändå.
Vad jag menar är att just kring dessa tider är det oftast problem, dom dagarna vi har belastningesproblem.
Vilket tyder på att det är då som medlemmarna helst vill nå sidan och att det alltså är vid dessa tider som det är som viktigast att systemet är tillgängligt. Alltså måste (som alltid) systemets kapacitet dimensioneras efter topparna - med väl tilltagen överkapacitet, förstås.
Naturligtvis skall vi göra något åt belastningsproblemen; det behövs en större investering i nya serversystem (speciellt om man skall bygga lite för framtiden, inte bara patcha lite med tejp och tuggummi för att klara sig några månader till. Vi skulle behöva ett par rejäla servrar; en databasserver och en applikationsserver i en lösning som tillåter ytterligare en (lastbalanserad) applikationsserver med tiden.
Vi har ingen ekonomisk kris, men sitter ju inte med massor av pengar på banken så det gäller förståss att investera rätt och sansat - det tar också sin lilla tid tyvärr, speciellt som ingen av oss ju jobbar med sajten på ens kvarstid.
Vi har ingen ekonomisk kris, men sitter ju inte med massor av pengar på banken så det gäller förståss att investera rätt och sansat - det tar också sin lilla tid tyvärr, speciellt som ingen av oss ju jobbar med sajten på ens kvarstid.
dl_4711
Aktiv medlem
clindh skrev:
Naturligtvis skall vi göra något åt belastningsproblemen; det behövs en större investering i nya serversystem (speciellt om man skall bygga lite för framtiden, inte bara patcha lite med tejp och tuggummi för att klara sig några månader till. Vi skulle behöva ett par rejäla servrar; en databasserver och en applikationsserver i en lösning som tillåter ytterligare en (lastbalanserad) applikationsserver med tiden.
Ok. Tack för beskrivningen av problembilden, det var ungefär det jag var ute efter från början. Jag förstår problematiken med att växa från hobbyverksamhet till en välkänd tjänst med tusentals betalande kunder.
Förstår om ni (och många andra) tycker att jag tog i i överkant i mina ifrågasättanden ovan. Jag hade bara inte väntat mig ett sånt ifrågasättande av min ganska enkla frågeställning, så jag blev lite defensiv.