Annons

Belysning för inomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Brandin

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska börja fota lite inomhusbilder typ "mäklarbilder"/möbelreklambilder (dvs hela rum) åt en bekant som har eget företag. Tanken är att bilderna ska se proffsiga ut, dvs inte pocketkamerabilder med inbyggd blixt, utan riktigt snygga bilder med bra ljussättning.

Jag känner att inomhus-/studiofotografering inte är min starka sida och det enda jag har i ljusväg är en Canon Speedlite 430EX med diffuser, och det kommer man inte så långt med. Jag skulle därför vara tacksam för lite tips på vilken typ av utrustning som skulle funka bäst. Tex någon typ av studioblixtar eller lampor!? Helst ska det inte vara för klumpigt att släpa runt på då tanken är att jag ska fota många olika rum.

Budgeten är lite oklar, men mellan 5-15 tusen bör det hamna (gärna i den undre delen). Ge gärna både budgetalternativ och lite dyrare.

Jag är tacksam för alla tips! Både utrustnings- och fototekniska tips (tex om det finns några bra hemsidor att titta på).

Tack på förhand
/Martin

Hej,

Jag ska börja fota lite inomhusbilder typ "mäklarbilder"/möbelreklambilder (dvs hela rum) åt en bekant som har eget företag. Tanken är att bilderna ska se proffsiga ut, dvs inte pocketkamerabilder med inbyggd blixt, utan riktigt snygga bilder med bra ljussättning.

Jag känner att inomhus-/studiofotografering inte är min starka sida och det enda jag har i ljusväg är en Canon Speedlite 430EX med diffuser, och det kommer man inte så långt med. Jag skulle därför vara tacksam för lite tips på vilken typ av utrustning som skulle funka bäst. Tex någon typ av studioblixtar eller lampor!? Helst ska det inte vara för klumpigt att släpa runt på då tanken är att jag ska fota många olika rum.

Budgeten är lite oklar, men mellan 5-15 tusen bör det hamna (gärna i den undre delen). Ge gärna både budgetalternativ och lite dyrare.

Jag är tacksam för alla tips! Både utrustnings- och fototekniska tips (tex om det finns några bra hemsidor att titta på).

Tack på förhand
/Martin

Funderar själv på att köpa en sådanhär;
http://www.cyberphoto.se/dorr/studio/372200.jpg

Jag använder mig av ett Elinchrome D-lite paket som jag tycker mycket om och är lätt att ta med. Kanske D-Lite + "bollen" kan vara ett bra alternativ?

Hej,

Tack på förhand
/Martin

Sök runt lite här i forumen det finns en hel del tips.

Men jag tycker du ska glömma belysning, använd den befintliga, så gör tydligen proffsen, det tar för lång tid annars och dagsljus räcker bra.

Sök runt lite här i forumen det finns en hel del tips.

Men jag tycker du ska glömma belysning, använd den befintliga, så gör tydligen proffsen, det tar för lång tid annars och dagsljus räcker bra.

Sök-i-forumet-tipset är nog det vanligaste förekommande tipset här på fotosidan, men tack ändå :) (Ja, jag har redan sökt på forumet.)

I vissa situationer kan det vara väldigt svårt att få bra bilder i befintligt ljus, beroende på väder solljus och tid på dygnet. Då kan det behövas extra ljus.

Tack för ditt svar.

Sök-i-forumet-tipset är nog det vanligaste förekommande tipset här på fotosidan, men tack ändå :) (Ja, jag har redan sökt på forumet.)

I vissa situationer kan det vara väldigt svårt att få bra bilder i befintligt ljus, beroende på väder solljus och tid på dygnet. Då kan det behövas extra ljus.

Tack för ditt svar.

Bästa sättet för att undvika den kommentaren är att berätta vad du kommit fram till efter att ha sökt i forum och googlat :)

Professionellt mäklarfoto måste gå fort för att vara lönsamt...4 ställen per dag resor...efterbehandling. Inte lätt hinna med allt.

Svåra ljussituationer...klart de uppstår. Mäklare brukar ofta ställa fram lite "snygg" belysning för fotograferingen.

Sorry att jag inte kan vara till hjälp.

tips

Hej,

Tack på förhand
/Martin

1. Vidvinkelobjektiv bra för inomhusmiljöer där man vill få med mycket
2. Ljusstarka objektiv
3. Stativ

Eller skippa de första två alternativen och kör bara stativ med långa slutar tider, det tar in befintligt ljus i ngra sekunder och då går det ju som bekant inte med handhållen kamera.

Professionellt mäklarfoto måste gå fort för att vara lönsamt...4 ställen per dag resor...efterbehandling. Inte lätt hinna med allt.

QUOTE]

1. Hur hinner du med fyra ställen plus redigering per dag?
2. Hur stora är då bostäderna?
3. Fotar du direkt i jpg eller kör du i raw?
4. Fixar du till så det alltid är en blå himmel?
5. Fixar du till så man alltid ser vad som finns på andra sidan fönstret?
6. Hur färgbalanserar du ojämnheterna i bilderna (blått nertill p g a solen och gult upptill p g a lampor (allt i samma bild, naturligtvis))?
7. Fixar du böjda linjer som ska vara raka?

//Lena

1. Hur hinner du med fyra ställen plus redigering per dag?
2. Hur stora är då bostäderna?
3. Fotar du direkt i jpg eller kör du i raw?
4. Fixar du till så det alltid är en blå himmel?
5. Fixar du till så man alltid ser vad som finns på andra sidan fönstret?
6. Hur färgbalanserar du ojämnheterna i bilderna (blått nertill p g a solen och gult upptill p g a lampor (allt i samma bild, naturligtvis))?
7. Fixar du böjda linjer som ska vara raka?

//Lena

Uppgiften 4 ställen per dag fick jag från en mäklarfotograf här på fotosidan. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem men hans namn ligger väl kvar i gamla inlägg.

De jag pratade med här och på andra ställen brukade medvetet låta utanförmiljön bli utbränd, använde dagsljus eller befinligt inomhusljus, rätade linjer. Jpeg eller raw spelade ingen roll för web/tidningar.

Blandat ljus är inte så lätt fixa så jag gissar mig att man kör det ena eller det andra, sällan bägge.

Lät rätt mkt som löpandeband

Senast ändrad:
Olika mäklarfirmor har tydligen olika krav.

Mina bilder måste alltid har blå himmel, inga utfrätta fönster, korrekt färgbalansering och allt ska vara gjort i förrgår, hehe...

Olika mäklarfirmor har tydligen olika krav.

Mina bilder måste alltid har blå himmel, inga utfrätta fönster, korrekt färgbalansering och allt ska vara gjort i förrgår, hehe...

Tror kraven ökar, bilderna från 3 år sedan och ett år sedan skiljer väldigt mycket.

Plus att det går säkert lite mode i det.

Ja, själv så funderar jag starkt på att sluta med denna typ av fotografering. Mäklarna tycker att mina bilder är mycket bra, men jag har en stark känsla av att de tror att det är kameran som gör det. "När får jag bilderna" och "jag måste ha dem i kväll" är standard. Att det tar tid med bearbetningen finns liten förståelse för. Man vill ju inte lämna ifrån sig bilder man inte är nöjd över själv...

ANNONS
Götaplatsens Foto