Annons

Benbo-stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hört att trekker-varianten inte ska vara så jättestabil sett till pris/storlek/vikt osv. Nu har det väl dock kommit en version 2 av den tror jag.
Jag har pillat lite på Benbo 1, som min far har. Det är ett trevligt stativ, men rätt stort och otympligt när man fällt ihop det, IMO.

Tyckte Benbo-stativet såg lite roligt ut med alla vinklar mm antagligen smidigt när man lärt sig det
Själv så väntar lag på mitt Feisol stativ men verkar aldrig få det:)

Kolla Tomas länk ovan.

Jag kan tillägga att stativen är utpräglade utomhusstativ. De fungerar bra på ojämns underlag och i knepiga situationer t.ex stenigt värre. Det krävs lite övning innan man känner sig bekväm med konstruktionen. Inomhus så är de bökiga.

Benbo Trekker är ganska lätt och därmed inte så stadigt. Men det finns en krok i pelaren så att man kan hänga en tyngd där för ökad stadga.

Som nämnt tidigare är stativen långa när de är hopfällda, det är en nackdel.

För macro är det helt suveränt, det är inte bökigt att sätta upp när man väl lärt sig hur det fungerar.

Jag har ett Trekker MK2 med Multividvinkelhuvud och snabbfäste till salu här på Fotosidan, säljer det för att det blir lite för vekt till min nästa kamera (D2X).

ANNONS
Götaplatsens Foto