Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Beräkning av skärpedjup.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Jag lekte litet med mattematik och beräknade skärpedjupet på olika objektiv, zoomläge, bländare mm.
Till grund använde jag formlerna i Torsten Ståhlbergs utmärkta artikel på Fotosidan, här:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1686/

Beräkningen för hand, med papper och penna samt en miniräknare är ganska besvärlig.
Därför har jag lagt upp ett Exelblad, där parametrarna kan skrivas in och resultatet kommer direkt.
Filen räknar endast skärpedjupet bakom fokuspunkten. Den som vill kan lägga till en ny rad för ”framfokus” enligt formlerna i artikeln.
Du kan ladda ner Exelbladet här:
http://home.swipnet.se/greenpoint/pub/Fokus.xls

Kontrollera gärna om mitt blad är korrekt.

/Fred

Tack, Robert. I fortsättningen skall jag också använda den. Din är mer omfattande och mer exakt.
Som sagt, jag bara lekte med siffror.
Mina beräckningar, förresten, baseras på 35 film, för enkelhetens skull.
För min D70 visar sig att skärpedjupet är kortare.

Ex. D70, med
70 mm brännvidd,
5,6 bländare
1,0 m avstånd ger
totalt skärpedjup 98-102 cm, medan 35 filmkameran ger 97-103 cm, vilket är en relativt stor skillnad.
/Fred

Fred H skrev:
Tack, Robert. I fortsättningen skall jag också använda den. Din är mer omfattande och mer exakt.
Som sagt, jag bara lekte med siffror.
Mina beräckningar, förresten, baseras på 35 film, för enkelhetens skull.
För min D70 visar sig att skärpedjupet är kortare.

Ex. D70, med
70 mm brännvidd,
5,6 bländare
1,0 m avstånd ger
totalt skärpedjup 98-102 cm, medan 35 filmkameran ger 97-103 cm, vilket är en relativt stor skillnad.
/Fred

rätta mig om jag har fel, men borde inte en mindre sensor ge större skärpedjup? får inte riktigt ihop det fysiskt

Det måste ha att göra med att "circle-of-confusion" är lite olika definierade för de olika formaten. Dock får du ju med d70 stega 1,5 ggr längre bort för att få samma bild, och då ökar ju d-o-f.

mill skrev:
rätta mig om jag har fel, men borde inte en mindre sensor ge större skärpedjup? får inte riktigt ihop det fysiskt
Jo, du har aldeles rätt. Mina overslagsberäkningar grundar sig, och Torsten Ståhlbergs artikelexempel för den delen, på 35 mm filmformat.
Givetvis ger en DSLR kamera ett annat skärpedjup, det sa jag ju i mitt svar till Peters inlägg.
Och, det blir aldeles fel om man räknar på en kompakt digitalkamera med t.ex. 8 mm sensor.
Exelbladet som jag gjorde är, som jag också sa, ett underlag för ytterligare rader, för andra typer av sensorer, objektiv mm.
I bladet kan man läsa parametern COF=0,027 (Circel Of Confusion) som gäller för 35 mm kamera. Ändrar man det så kan beräkningen tillämpas till vilken sensortyp som helst, nästan. Skillnaden i skärpedjup däremot blir inte exakt 1,5X
Så, jag lekte med siffror, inget annat.
"Take it as is."
/Fred

Senast ändrad:
Circle of Confusion, jag menar CoC (inte COF).
Mer om detta för olika kameror kan man läsa i tabellform här:
http://www.dofmaster.com/digital_coc.html
Här kan man också läsa mer om ämnet ur optikens synvinkel.
Jag vill understryka igen, att min Exeltabell är ett MATEMATISKT exempel där samtliga parametrar kan bytas ut till specifika värden för att snabbt få fram ett praktiskt jämförbart skärpedjup.
Jag har inte de avanserade kunskaper om optik att kunna debattera just om de aspekterna.
/Fred

Sensorns storlek (eller för all del filmformatet) påverkar inte skärpedjupet vid samma brännvidd, bländare och avstånd. Det enda som skiljer sig är bildutsnittet.

Tar man det från "andra hållet" får du samma skärpedjup om du tar en bild av en blomma med 150 mm macro som om du tar samma blomma (och blomman fyller lika stor del av bilden) med 50 mm macro och använder samma bländaröppning. (Med 50 mm måste du då givetvis vara mycket närmare motivet.)

AFE skrev:
Sensorns storlek (eller för all del filmformatet) påverkar inte skärpedjupet vid samma brännvidd, bländare och avstånd. Det enda som skiljer sig är bildutsnittet.

Nja... Det är ju inte helt sant. En bild från en mindre sensor måste ju åxå förstoras upp mer om man ska titta på dem i samma format, därför måste man åxå ta hänsyn till oskärpecirkeln. Med samma avstånd, bländare och brännvid blir därför skärpedjupet kortare på en mindre sensor/bildyta. Däremot måste man ju backa fall man vill ha samma utsnitt och då krymper avbildningsskalan och skärpedjupet blir längre.

dumbo skrev:
Nja... Det är ju inte helt sant. En bild från en mindre sensor måste ju åxå förstoras upp mer om man ska titta på dem i samma format, därför måste man åxå ta hänsyn till oskärpecirkeln. Med samma avstånd, bländare och brännvid blir därför skärpedjupet kortare på en mindre sensor/bildyta. Däremot måste man ju backa fall man vill ha samma utsnitt och då krymper avbildningsskalan och skärpedjupet blir längre.

Jag erkänner villigt att det här med oskärpecirkel har jag ingen vidare koll på.

Om antalet pixlar är samma och sensorstorleken är det enda som skiljer (som exempelvis Eos 20D vs Eos 1D MkII) hur kan det då bli skillnad i skärpedjup? Beskär man bilden från Eos 1:an så att den har samma utsnitt som den från 20D borde väl skärpedjupet vara detsamma (fast bilden har färre pixlar kvar).

Tänker jag helt fel?

Jo, men då får du samma oskärpecirkel på den beskurna bilden som med 20D-bilden. Ju mindre sensor, ju mindre är ju CoC.
Säg att du har en oskärpecirkel på 0.1mm (rent hypotetiskt) på en 35mm-bild. Det innebär att en en cirkel som är 0.1mm i diameter (eller mindre) kommer att upplevas som en skarp punkt. Denna punkt kommer att ha en viss storlek när du sedan förstorar bilden till tex 20x30cm.
Med en mindre sensor, kommer denna cirkel att ta upp en betydligt större del av bilden och när man sedan förstorar upp bilden till 20x30cm. Beroende på bildsensorns storlek kanske den blir tex 6ggr större. Blir cirkeln 1mm i förstoringen från 35mm-bilden så blir den alltså 6mm stor från kameran med liten sensor. Den kommer då inte längre att upplevas som en punkt utan som en cirkel.
Med en stor CoC kan alltså ett föremål vara lite ur fokus men fortfarande se skarpt ut, medan toleransen för detta är mycket mindre med en mindre CoC. Man kan säga att man förstorar upp oskärpan mer med bilden från den lilla sensorn.

Jag vet inte om det blev begripligt. Börjar bli aningen trött. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto