Annons

Beslutsångest

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Jag fotar mycket människor, och använder mig i princip alltid av mitt 50/1,4 USM tillsammans med min Canon EOS 450D. Har även ett Tamron 90/2,8, men det använder jag sällan när jag fota människor eftersom det har en långsam af. Funderar nu på att köpa ett begagnat Canon 85/1,8 USM. Till sommaren kommer jag uppgradera mitt kamerahus (blir troligtvis till en Canon 5d mark ll) vilket också innebär att jag övergår till fullformatsensor.

Har även haft funderingar på Canons 70-200/4 IS vilket gör valet ännu svårare. Jag tänker alltså inte köpa båda objektiven om jag ska köpa någon av dem.

Vilket objektiv tycker ni jag ska satsa på?

När du byter till 5d så kommer inte 50ian vara ett kort tele längre och inte fungera lika bra för porträtt. Som du beskriver vad du mestadels fotar så skulle jag råda dig att skaffa 85 an innan du går på 70-200.

Har likt dig en crop 1,6 men 40D och har nu även 5D MKII , 50 1,4 tycker jag blev mer användbar nu inomhus när den blir mer vidvinklig.

Jag skulle valt 70-200 4L IS som första köp av dom 2 pga det större användningsområdet samt att du får ju med 85mm på köpet dock med mindre bländare i utbyte mot zoomomfång och IS. Jag har själv 70-200 an och är helnöjd. Visst skulle jag även vilja ha 85:an, men ibland måste man välja.

Frågor om vad som är bäst har man oftast själv svaret på om man ransakar sig själv om vad man är ute efter, men ofta finns det trots detta en beslutsamhets ångest.

Båda är bra är ju inget svar som hjälper dig, men det är sant ;)

mvh
Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto