Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Besluts ångest

Produkter
(logga in för att koppla)

edion

Aktiv medlem
Jag har fått besluts ångest. Jag har börjat känna vissa begränsningar med objektivet jag har idag. (Kit objektivet till eos 300D 18-55) Jag ligger i valet och kvalet om jag ska köpa canon 50 1.8 , speedlite 420ex eller sigma 70-300 supermacro II

Tycker inte jag komemr tillräkligt nära mina motiv utan att behöva stå aldeles För nära rent fysiskt. HAr planer på att utveckla event fotande samt proträtt och dokumentärt fotande i ett första led.

Ska fota på Urkults festivalen i agusti som mitt första foto på ett större event.

Vad tycker ni vad ska jag prioritera för att kunan göra ett bra "jobb" på urkult och även framöver. Behöver idéer så jag kan utvecklas åt rätt håll och inte bara kastar bort pengar.

Hmmm, konstiga alternativ du har... EF 50/1.8 är trevligt för porträtt, tillför ljusstyrka till ditt 18-55. 70-300 ger dig ju givetvis möjligheten att komma "längre ifrån" ditt objekt. En blixt som ex 420, 550 eller 580 skapar möjligheter vid ljussättning. Vet iofs inte vad urkult är, men ett 70-300 ger dig större möjligheter (brännviddsmässigt) att fånga de motiv du önskar. Köp 70-300 eftersom det ger dig en mer "komplett" fotoväska. Själv satsade jag först på att täcka in brännvidder (EF-S 17-85 + EF 100-300 + EF 50/1.8) innan jag investerade i blixt (580).

funderar på 70-300 för det verkar härligt men polarn min har ett 100-300 som jag kan låna när jag behöver det så man kanske skulle köpa EF 50/1,8 istä'llet just nu och spara sig med tele objektivet

Så fort det börjar skymma lite på kvällen på festivalen så kommer teleobjektivet bli för ljussvagt. Jag hade helt klart kört på 50/1.8 och en blixt. Och speciellt skön känsla får man genom att låta blixten avfyras på "andra ridån" som det kallas. Det innebär i korthet att man använder lite längre slutartid och först fångar in ljuseffekter i miljön och till sist innan slutaren stänger bränner blixten av och fryser huvudmotivet. Finns en hel uppsjö av forumtrådar om just detta.

grejen ät att jag har bara råd at köpa en av grejjerna tills urkult och frågan är hur bra det blir med den innbyggda blixten. Vist går den att avfyra på andra ridårn men den e jui inte så kraftig

kul

ska också på urkult! sveriges bästa festival! jag skulle köpa 50mm. bra med ljus för att fånga alla hippies!

jo det lutar åt 50/1,8 men hur kommer det att fungera på eldnatten där vill man ju ha bra bilder

ANNONS
Götaplatsens Foto