Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning för fotouppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

anna-f

Medlem
Hej!

Jag ska göra ett fotouppdrag där jag ska ta två bilder som ska förstoras i ca A3 och monteras på kapakartong. Bilderna ska användas till en monter på en mässa. Dessa bilder, plus kanske ett par, tre till ska dessutom användas till företagets hemsida. De vill köpa bilderna av mig så att de kan använda dem som de vill. Jag har ingen F-skattsedel, är amatörfotograf och det vet de om. Jag beräknar att själva uppdraget, inkl fotografering och bearbetning av bilderna samt fixande med montering kommer att ta mig två dagar á 8 tim/dag. Är det rimligt? Hur ska jag ta betalt? Eller hur mycket rättare sagt? Ska jag ta per timme och ett pris för att de får bilderna (vill dock att mitt namn alltid ska anges i anslutning till bilderna) eller på annat sätt. Har ju aldrig gjort något liknande förut och har ingen aning om hur mycket jag ska begära!

Om de gillar mitt jobb kan jag dessutom få fler uppdrag!

Tack för hjälp på förhand!

MVH Anna

Det enklaste är att ta betalt per timme. Timlönen ska dock vara högre än en normallön eftersom du använder egen uttrustning och uppdraget är så kort (man kan ju inte få ihop fulla arbetsveckor om man jobbar så korta uppdrag).

Så cirka 200 kronor i timmen före skatt är väl rimligt.

Det är också viktigt att ni bestämmer på papper vad bilderna ska användas till. Vill de använda bilderna till något annat i framtiden får de betala extra antingen nu eller senare.

Vill de dessutom att du inte ska ha rätt att sälja bilderna till andra ska du dessutom ha ännumer (antagligen är det inte aktuellt för dig ändå men du ska inte ge upp dina rättigheter gratis).

Att ditt namn anges är en självklarhet och inget som du får istället för pengar.

Hej!

Eftersom du ändå fått ett hyffsat stort uppdrag så skulle jag om jag vore du överväga att ordna med f-skatt. Mkt enklare i framtiden om du får fler uppdrag. Du gör ansökan via en blankett du får hos skatteverket.

Du kan säkert göra en sökning i forumet för info. Tror det står en del där.

skattekontoret fixar så du kan få a-f skatt på samma gång.. inga problem! sen när du tar betalt så måste du själv betala moms. så det ska räknas in i priset.. http://pressylta.com/priskalkyl/ här kan du räkna ut hur mkt per timma du behöver ta betalt.

judas skrev:
intresserad bara. vad är f-skatt?

Det är rätten att själv betala in de sociala avgifterna. Man ansöker om detta hos Skattemyndigheten.

För att få frilansuppdrag är det ofta nödvändigt att ha f-skatt då uppdragen är kort och det är för komplicerat för uppdragsgivaren att anställa alla.

ANNONS
Götaplatsens Foto