Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild för canvas

Produkter
(logga in för att koppla)

SpanCox

Aktiv medlem
Hej!

Egentligen är det här en tudelad fråga som både handlar om pre- och postexponering, men eftersom canvas och ramspänt (ca 100x100) är huvudsaken drar jag frågorna här.

Vi har tänkt att dra upp lite fotografier på väggarna hemma, egentagna foton slagna i svartvitt (alternativt någon ljusljus sepia).

Förutsättninger:

Kameran är en K10D, gluggen mediokra 18-55:an.
Tanken är några arrangerade bilder med stativ om så krävs.

Bilderna kommer att tas i RAW, men vad bör jag tänka på? ISO tex?

Sedan när bilden är tagen, måste den interpoleras om i PS och isf till vilken dpi?

Vilken leverantör bör man vända sig till för trycket?

Mvh

Thomas Koos

hej!
Jag beställde från http://www.proformat.se/ !
DOm var riktigt bra!
Jag körde en 70x50 har jag för mig! Jag tycker bilden vart riktigt skarp och fin!
Canon 350D, 8 megapixel med 18-55 kitobjektiv.
Om du kan ska du helt klart köra med så låg ISO som möjligt! dock märkte jag att man inte behöver vara lika nogrann med korten när man framkallar Kanvas!

/Mvh
Magnus

Canvas är ett mycket snällt material.
Eftersom det är en viss struktur på ytan så "försvinner" både brus och pixlighet. Dessutom förväntar sig betraktarens ögon upplösningen hos en oljemålning – och den är inte hög ;-)
Lägg pengar på bra kvalitet på canvas och ramning om du planerar att ha tavlorna upp länge.

Tack för svaren!

Låg ISO, då får det bli det. ;)

Bra kvalitet på canvas och ram... Det är ju det som är problemet, jag vet inte vad som är bra kvalitet och vilka som erbjuder det.

Proformat har jag varit inne och kikat hos, är de att klassa som bra kvalitet?

Skall med eftersträva en så skarp och kontrastrik bild som möjligt eftersom canvasen blurrar upp det hela eller spelar det ingen större roll, just pga canvasen?

//T

SpanCox skrev:
Skall med eftersträva en så skarp och kontrastrik bild som möjligt eftersom canvasen blurrar upp det hela eller spelar det ingen större roll, just pga canvasen?
//T

Ja canvasen blurrar till det. Föreslår att du skickar iväg några små testutskrifter innan du slår på stort.

ANNONS
Götaplatsens Foto