Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bild till illustrator

Produkter
(logga in för att koppla)

lero

Avslutat medlemskap
Håller på att bli galen, ska infoga en bild i illustrator och måste först ta bort bakgrunden i Photoshop men hur jag än gör följer allt med. Tagit bort bakgrunden men det blir ett vitt papper kvar om man säger så.
Läst överallt på nätet och det finns massa tips, men får det ej att fungera.
Vore otroligt tacksam om någon här kan hjälpa mej
/ Lennart

Montera bilden

Håller på att bli galen, ska infoga en bild i illustrator och måste först ta bort bakgrunden i Photoshop men hur jag än gör följer allt med. Tagit bort bakgrunden men det blir ett vitt papper kvar om man säger så.
Läst överallt på nätet och det finns massa tips, men får det ej att fungera.
Vore otroligt tacksam om någon här kan hjälpa mej
/ Lennart

Om jag har frilagt en del av en bild i Photoshop, eller kopierat en del av en Photoshop-bild och klippt in den i ett nytt dokument med transparent bakgrund sparar jag den bilden i psd-format. Därefter monterar jag den sparade bilden i Illustrator. Då kommer bara den frilagda delen med, alltså ingen "bakgrund" runt om. Vet inte hur du har gjort, eller om detta löser dina problem? För mig har det alltid fungerat.

Jag har markerat med hjälp av mask och pensel, och även med markeringsverktyget men hur jag än gör så kommer ett vitt papper med , är det något med den transparenta bakgrunden jag missat. Väljer du något speciellt verktyg till detta?

Jag har markerat med hjälp av mask och pensel, och även med markeringsverktyget men hur jag än gör så kommer ett vitt papper med , är det något med den transparenta bakgrunden jag missat. Väljer du något speciellt verktyg till detta?

Jag förstår vad du gör först, men inte vad du gör sedan. Kopierar du direkt från Photoshop till Illustrator? Enligt mitt tidigare förslag är det alltså viktigt att du har en transparent bakgrund i bilden, i Photoshop-format (psd). Denna sparade bild monterar du sedan i Illustrator. Om du inte har gjort det, testa med att markera objektet som du vill frilägga. Kopiera. Skapa en ny Photoshop-bild med transparent (genomskinlig) bakgrund (gör bilden något större). Klistra i ditt objekt i den nya bilden. Spara bilden i psd-format och montera den sedan i Illustrator. Detta ska fungera. I den senaste versionen av Photoshop måste man välja "avancerade alternativ" för att få fram alternativet "genomskinlig". Kommer inte ihåg hur det ser ut i tidigare versioner.

Jag har testat att både kopiera och spara och sedan montera i Illustrator men ska så snart jag hinner testa ditt förslag
Jättetack så här långt
H Lennart

Hej
Ett stort tack till dej för hjälpen, underbart nu fungerar det

ANNONS
Götaplatsens Foto