Annons

Bildbackup med Easy IDE/USB 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
Vet inte om detta är någon nyhet för er där ute, don't shoot the messenger! Tyckte bara att grejen var så bra att ingen bör missa den.

Easy IDE - En adapter som du ansluter till i stort sett vilken IDE enhet som helst, i mitt fall en hårddisk. Andra änden ansluts till en USB 2.0 port i din dator. Slå på adaptern och vips har du en USB ansluten mass storage device som utgörs av en externt ansluten IDE disk. Testkör just nu och det funkar precis som man kan önska, fast långsammare, (En firewire variant vore så klart bättre men allt kan man ju inte få...) :) Med denna adapter tänker jag backa mina bildfiler till hårddisk, och denna kan jag sedan förvara på betryggande avstånd från åska, brand, stöld och SBK. Gitter inte bränna bilder till CD längre. DVDR vore naturligtvis bättre än CD men jag vet inte om det klår kopiering till HD. Jag testar detta så får vi se. Kanske skall både hängslen och livrem på så det kanske blir bägge delarna till slut. Hursomhelst så känns det inte så tryggt att ha massor av MB bilder på en HD inne i datorn. Ungefär lika tryggt som om man förvarade alla sina negativ i underugnen. Rätt som så vrider någon på fel knapp!

Här köpte jag den http://www.eksitdata.com/extern/easyide/easy.html

Bilagor

• easy20ide-1.jpg
    easy20ide-1.jpg
    12.5 KB · Visningar: 334
Eftersom en hårddisk ligger med all elektronik öppen om man använder den där så skulle jag hellre satsa på något liknande med "hus" för disken. Lär funka finfint med cd/dvd-spelare dock.

Skulle vara kul att veta vad den kostar, speciellt med tanke på att ett externt 3.5"-kabinett med USB2 ligger på strax över 500kr. Ska man ha FW så får man såklart addera ett par hundringar.

Klart att en lösning med hus kan kännas säkrare, men man missar flexibiliteten att kunna växla mellan olika enheter. Backuptagning med endast en kopia är bättre än ingen backup alls, men i min mening inte tillräckligt bra. På detta vis får man billigt möjligheten att växla mellan ett par diskar då man backar filer. Nackdelar? jodå, en del diskar låter helt förfärligt när dom ligger dår på skrivbordet. Man kan drabbas av tvångstankar och börja peta på kontrollerkortet med sin Cross penna.

Eksitdata basunerar skamlöst ut priset 315:- ink moms på http://www.eksitdata.com/

och här finns en recension som påtalar för och nackdelar - http://www.64bits.se/recensioner/easy-ide/index.php

Senast ändrad:
in2kma skrev:
Nackdelar? jodå, en del diskar låter helt förfärligt när dom ligger dår på skrivbordet.
Man ska nog inte ha den liggande för länge. Hårddiskar är beroende av värmeavledningen till chassit (alternativt en fläkt) för sin kylning om de ska hålla i längden.
Som tillfällig lösning när man gör en säkerhetskopia som man tar med till annan plats så duger det emellertid väl (även om jag hellre har en låda även runt en sådan disk så att den inte drabbas av externa fysiska skador).

Säger ju bara det att DVD-r är ett mkt säkrare alternativ att göra backup på än en hårddisk! jag har en sån där hårddisk (fast i en kabinett) med usb2 och den funkade fin,fint ....tills igår... helt utan förvarning så strejkade den o slutade fungera... o så vips så va 130 gb av 2 år sparade filer borta!. köp DVD-r skivor av lite finare märke (TDK har nån som klarar hur mkt repor som helst och tyldigen även om du ritar med tushpenna på fel sida) så håller en sån skiva i 5 år utan problem. bränn två ex o ha på två olika ställen o bränn om vart fjärde år .. så kan man inte ha mycket säkrare backup! hårddiskar går sönder titt som tätt... detta va nog min 3e eller 4e som bara lagt av utan förvarning.

in2kma skrev:
Du har nog delvis rätt. Men jag tilltalas av flexibiliteten och den stora lagringsvolym som blir tillgänglig. Det blir nog en DVD brännare också.
Är det stort lagringsutrymme du är ute efter så skulle jag fortfarande investera de få hundra kronorna extra i ett kabinett. Att ha disken liggandes lös på ett bord är inte direkt flexibelt. Har för närvarande ett externt kabinett som är enkelt att öppna så faller lusten på så skulle det nog inte vara några direkta bekymmer att koppla in en brännara de gånger jag har behovet. Ska nog annars uppgradera min server och då blir det nog till att investera i en intern dvd-brännare, kostar ju inte speciellt mycket i dagens läge.

roninen skrev:
o så vips så va 130 gb av 2 år sparade filer borta!.
Det är ju inte mycket till backup om det är det enda ställe man lagrar saker på. Vitsen med en backup är lixom att om orginalet försvinner så är chansen stor att man har kopian kvar (och tvärt om).

in2kma skrev:
Har du någon bra länk till ett sådant kabinett?
Detta kabinett har jag för närvarande. Kan inte garantera att det finns exakt samma i enbart USB2 då det saknas bilder på siten som stödjer mitt antagande, men av kartongen att dömma så bör det finnas. Verkar inte heller som om texten är korrekt, men bilden är iaf.

fhe skrev:
Det är ju inte mycket till backup om det är det enda ställe man lagrar saker på. Vitsen med en backup är lixom att om orginalet försvinner så är chansen stor att man har kopian kvar (och tvärt om).

det var inte sånt som va livsviktigt... bilderna hade jag sparat på ett aannat ställe... min poäng var att hårddiskar är opålitliga, sen får du säga vad du vill

roninen skrev:
hårddiskar är opålitliga

Helt klart, värre än kvinnor. Vill man ha ett tidsbeständigt lagringsmedium så föreslår jag att man hugger in det i granit. Det har visat sig hålla i tusentals år. Förutsatt att miljöförstöringen inte accelererar ännu mer förstås. Se bilden så ser ni hur jag tänkt.

Bilagor

• runsten.jpg
    runsten.jpg
    15.7 KB · Visningar: 145
roninen skrev:
min poäng var att hårddiskar är opålitliga, sen får du säga vad du vill
Det är klart de är, ingen har sagt något annat. Det gäller emellertid i ännu högre grad CD-R.
Det är därför nyckelordet i all backup är redundans. Eftersom man vet att hårddiskar är opålitliga (så tillvida att kanske en per 10 år säckar ihop för en normalanvändare) så får man helt enkelt se till att minimera riskerna genom att göra sin backuper till två diskar, eller till hårddisk och ibland till något annat media.

Sitter man med 60Gig bilder, dokument och kanske musik som man vill göra backup på regelbundet så kostar allt annat (pålitligt) än hårddiskar betydligt mer än de flesta vill lägga ner privat på backup, både i tid och pengar. Att då ha datat på en eller två backup-hårddiskar är oändligt bättre än att inte ha backup. Opålitligt eller inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto